Ile zapłacimy za content?

Strategia cen

Zaskakujące wyniki badania dotyczą form płatności za korzystanie z treści online. Okazuje się, że wciąż najpopularniejszym sposobem jest zapłata rachunku na poczcie. Ponad jedna czwarta osób zaznaczyła, że w ten sposób dokonała płatności za treści więcej niż 5 razy. Ponad jedna piąta badanych z tą samą częstotliwością używała karty debetowej, a prawie 20% karty kredytowej. O wiele mniejszą popularnością cieszy się umieszczanie opłaty dostępu do treści w rachunek abonamentowy za Internet wystawiany przez dostawcę. Co ciekawe, z mikropłatności więcej niż 5 razy skorzystało jedynie 0,5% badanych.

Ile zapłacimy za content?

Badanie wskazuje, że internauci korzystający z treści są w stanie za dostęp do nich zapłacić średnio ok. 0,29 euro. Za najdroższe usługi oceniają porady komputerowe i internetowe. Więcej są w stanie zapłacić również za informacje o pracy i wynagrodzeniach oraz raporty i artykuły.

Z kolei dostęp abonamentowy do treści powinien się kształtować średnio na poziomie 1,11 euro za miesiąc. W układzie abonamentowym najwięcej internauci są w stanie zapłacić za spersonalizowane oraz bieżące informacje, raporty a także wiadomości związane ze zdrowiem.

Usługi płatne powinny utrzymywać się na poziomie ok. 0, 10 euro (np. za wysyłanie sms-a, pobieranie dzwonków oraz loga do telefonu komórkowego). Średnia opłata abonamentowa ustalona została na 0,52 euro miesięcznie za tego typu usługi.

Ile zapłacimy za content?

Autorzy badania wycenili również dostęp do poszczególnych serwisów. Archiwum może kosztować w granicy od 1,50 do 2,60 euro miesięcznie. W tym samym przedziale powinny znajdować się porady komputerowe i internetowe. Raporty wyceniono na wartość od 3,90 do 5,30 euro.

Warto pamiętać - podkreślają autorzy badania - że w płaceniu za dostęp do zawartości internauci pod uwagę biorą przede wszystkim atrakcyjności treści oraz ich rzetelność.

Badanie przeprowadzone zostało przy pomocy wcześniej opracowanego kwestionariusza, który był wysyłany do użytkowników przed i po skorzystaniu z płatnej usługi. Na pytanie odpowiedziało prawie 15 tys. użytkowników Sieci. Twórcy raportu podkreślają jednak, że badani nie są grupą reprezentatywną dla całej populacji niemieckich internautów. Autorzy skupili się głównie na tych osobach, które korzystają z płatnych usług.

Raport został opracowany przez Verband Deutscher Zeitschriftenverleger - stowarzyszenie niemieckich wydawców czasopism, firmę konsultingową Sapient, która zajmuje się dokonywaniem analiz technologiczno-biznesowych oraz przez Uniwersytet Monachijski (badania pod kierunkiem prof. dr hab. Manfreda Schwaigera).