IAB: reklama online za 140 mln

Internet był w ubiegłym roku najszybciej rozwijającym się medium na rynku reklamowym w Polsce - wynika z raportu IAB Polska. Jego wartość w stosunku do 2004 r wzrosła o 60% i wyniosła ok. 140 milionów złotych netto.

Według danych IAB w 2004 roku wartość rynku reklamy online wyniosła 87 milionów złotych. Internet zajmuje już 3% całego rynku reklamy. Zdaniem IAB w 2006 internetowe przychody reklamowe roku wyniosą około 210 milionów złotych a wzrost wyniesie co najmniej 50%.

Według IAB już za rok reklama internetowa będzie stanowiła co najmniej połowę wartości reklamy radiowej. W Wielkiej Brytanii nakłady firm na reklamę internetową od kilku lat stale rosną i już w 2004 roku okazały się wyższe, niż nakłady na reklamę radiową, a w 2005 przewyższyły wydatki na reklamę zewnętrzną.

Najpopularniejszymi formami reklamy nadal pozostają reklamy bannerowe, które w ubiegłym roku stanowiły około 38% przychodów. Dobrze mają się również formy agresywne (top layers, brandmarks, internetowe spoty filmowe), których udział wyniósł 32%. Udział pozostałych form reklamowych takich jak mailing (9%) i sponsoring (7%) uległ zahamowaniu. Wzrasta udział reklam w wyszukiwarkach, których wartość przekroczyła już 10%. Przypomnijmy, że w 2004 roku, według raportu IAB udział tych reklam wynosił 7%, w 2005 roku nie odnotowały więc gwałtownego skoku, przynajmniej według IAB, bo szereg naszych rozmówców sugeruje, że ta dana jest zaniżona.

Wiodącym sektorem gospodarki jaki inwestuje w reklamę online jest branża finansowa - 26% całości wydatków na reklamę online. Na drugie miejsce z 19% awansowała branża FMCG. Ex equo na drugiej pozycji uplasowały się firmy z branży telekomunikacyjnej (19%), niewiele gorzej wypadły motoryzacja i transport - 18% wydatków.