IAB: Podsumowanie rynku internetowego 2004

E-commerce

Liczba sklepów od kilku lat oscyluje w granicach 600-700. Zauważalnym trendem jest powstawanie sklepów o niszowym charakterze. Unikalny produkt oferowany w szybkim i tanim kanale dystrybucji, jakim jest internet, przyciąga coraz więcej konsumentów. W efekcie w ubiegłym roku średnio co czwarty polski internauta dokonywał zakupów w sieci. W porównaniu z krajami Unii Europejskiej jest to jednak wciąż niski wskaźnik. W UE średnio aż 40% kupujących korzysta z ofert prezentowanych w internecie.

IAB: Podsumowanie rynku internetowego 2004

Odsetek polskich internautów kupujących online

Płatność kartą płatnicza umożliwia w Polsce około 600 sklepów, z czego 407 obsługiwanych jest przez eCard, 200 przez PolCard. eCard posiada 88% udziałów w rynku autoryzacji internetowych. 48 sklepów nie akceptuje płatności kartą. Według danych eCard dynamika przyrostu nowych klientów tej spółki od dwóch lat utrzymuje się na poziomie 9% na kwartał, jednak przychody spółki rosną co roku w tempie kilkusetprocentowym.

85% polskich e-sklepów to przedsięwzięcia, w których internet jest jednym z wielu kanałów dystrybucji, co wpływa na stabilność takich przedsięwzięć. Jedynie 15% internetowych sklepów w Polsce jest wyłącznie wirtualnych.

IAB wskazało na ciekawą tendencję widoczną od początku 2004 roku. Mianowicie wiele podmiotów wykorzystujących dotąd swoje strony internetowe wyłącznie w celach informacyjnych coraz częściej jest wyposażana w moduły transakcyjne.

Według danych udostępnionych przez eCard rośnie wartość transakcji obsługiwanych w internecie. Średnia wartość transakcji obsługiwanej przez eCard w pierwszej połowie 2004 roku wyniosła 425 zł. W pierwszej połowie 2003 roku było to 250 zł. Przyczyną wzrostu wartości transakcji jest rosnąca liczba transakcji dokonywanych w serwisach lotniczych, firmach turystycznych oraz sklepach oferujących usługi i sprzęt GSM.

IAB: Podsumowanie rynku internetowego 2004

Wielkość rynku e-commerce b2c w Polsce

Wyraźne ożywienie na rynku e-commerce przłożyło się na rekordowy wynik wypracowany przez firmy działające w internecie. Według szacunków IAB łączne obroty w sektorze b2c - bez platform aukcyjnych - przekroczyły 1 mld zł. Pomimo, że polski e-handel znajduje się jeszcze w fazie wczesnego rozwoju, 87% spośród kilkuset istniejących w Polsce sklepów internetowych jest rentownych.

Aż 76% całości przepływów finansowych zrealizowanych w polskim internecie stanowiły obroty przewoźników lotniczych. Znaczny udział na poziomie 5% zanotowały branże usług i sprzętu GSM oraz turystyki. Zmniejsza się udział sprzedawanych w internecie książek, płyt CD oraz sprzętu komputerowego, rośnie zaś sprzedaż artykułów spożywczych.

IAB: Podsumowanie rynku internetowego 2004

Udział branż w wartości rozliczonych transakcji w 2004 roku

W sieci zaistniały również wszelkiego rodzaju produkty niematerialne, takie jak muzyka w formacie elektronicznym, programy antywirusowe czy usługi komputerowe. Okazuje się, że konsumenci są skłonni za nie płacić. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez TYG już w 2003 roku 36 proc. internautów było skłonnych wydać pieniądze na zakup oprogramowania antywirusowego w sieci, a jedna piąta deklarowała, że dokonałaby zakupu muzyki w internecie.

Pełny raport ma być dostępny na stronie www.tezmedium.pl.