Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

IAB: 12% internautów kasuje cookie

Według najnowszych danych opublikowanych przez IAB, 12% internautów kasuje pliki z danymi, które są używane do automatycznego rozpoznawania danego użytkownika przez adserwery i serwery firm badawczych, dzięki czemu mogą one wygenerować stronę ściśle dedykowaną danemu użytkownikowi.

Kasowane ciasteczka to tzw. third-party cookies, czyli cookie używane przez adserwery czy firmy badawcze, które monitorują m.in., jakie reklamy ogląda dany internauta i jakie witryny odwiedza.

Jak poinformował serwis OnlineMediaDaily, IAB zastanawiało się w ubiegłym tygodniu nad uruchomieniem kampanii informacyjnej o tym, w jaki sposób wydawcy i reklamodawcy wykorzystują informacje zapisane w cookies.

Tymczasem jednak nie zdecydowano się na jej uruchomienie. IAB zadecydowało, że poczeka na kolejne wyniki badań nad rozmiarem zjawiska kasowania cookie. Przed podjęciem jakichkolwiek inicjatyw IAB chce się przekonać, czy zjawisko się nasila czy też słabnie z upływem czasu.

Co to jest cookie?

Cookie to mały plik zapisywany automatycznie na twardym dysku użytkownika. W czasie każdego połączenia ze stroną, użytkownik wysyła pełną kolekcję ciastek pasujących dla odwiedzanej domeny, przy czym cookie jest plikiem jedynie po stronie klienta. Ciasteczkowy plik może zawierać rozmaite informacje o osobie odwiedzającej daną witrynę i "historię" jej łączności z daną stroną, a właściwie serwerem, który ją przesyła.

Zazwyczaj cookie jest wykorzystywane do automatycznego rozpoznawania danego użytkownika przez serwer, dzięki czemu może on wygenerować stronę ściśle dedykowaną danemu użytkownikowi. Umożliwia to tworzenie spersonifikowanych serwisów WWW czy przesłanie odpowiednio dobranej reklamy, co jest wykorzystywane w technice zwanej "targetowaniem behawioralnym". Cookie stosuje się też np. w "koszykach zakupowych" w internetowych sklepach.

***

Według badań JupiterResearch sprzed 15 miesięcy, które opisywaliśmy w tekście "Kasowanie ciasteczek, czyli marketingowy problem", aż 10% respondentów deklaruje, że kasuje cookie codziennie, 17% przynajmniej raz na tydzień, a 12% co miesiąc.

Z tymi wynikami zasadniczo zgodne były również rezultaty deklaratywnych badań przeprowadzonych przez oddział aQuantitive - AtlasSolutions.

Badacze nabrali jednak podejrzeń i sprawdzili, jak często badani rzeczywiście kasują cookie. Wyniki InsightExpress były zaskakujące. Osoby, które deklarowały, że kasują plik co tydzień w rzeczywistości usuwały go po średnio 45 dniach. A ci, którzy deklarowali, że robią to raz na miesiąc, kasowali cookie średnio raz na 59 dni.

Wyniki badań WebTrends sprzed roku opierały się już nie na deklaracjach, lecz na badaniach przeprowadzonych na tysiącach internetowych witryn, na których dokonano w sumie około 5 mld odsłon. Były więc bardziej wiarygodne niż badania JupiterResearch, które oparto na odpowiedziach 2337 Amerykanów. Według WebTrends 12% internautów kasuje cookie.

Ostatnie wyniki przytoczone przez IAB są zbieżne z danymi WebTrends sprzed roku.

Więcej:

Kim są pożeracze ciastek?

Aktualizacja: 05 czerwca 2006 16:19

MarketingVox, który za OnlineMediaDaily poinformował o wynikach przytoczonych przez IAB, przed momentem opublikował sprostowanie, w którym informuje, że CEO IAB, Greg Stuart skomentował przytoczone przez Online Media Daily /MediaPost liczby jako "całkowicie nieprawdziwe". Prezes IAB nie podał dotąd właściwych danych.