Hollywood zjednoczone - przeciwko piratom

Hollywoodzkie wytwórnie filmowe porozumiały się w sprawie utworzenia i współfinansowania laboratorium, którego celem będzie opracowywanie nowych technologii zapobiegających nieautoryzowanemu kopiowaniu materiałów chronionych, zapisanych na cyfrowych nośnikach informacji.

Konsorcjum o nazwie Motion Picture Laboratories Inc.(MovieLabs) ma rozpocząć działalność pod koniec tego roku. Jego budżet na pierwsze dwa lata działalności szacowany jest na ok. 30 mln dolarów. Jak stwierdził Dan Glickman, prezes MPAA, MovieLabs skupi się przede wszystkim na systemach zapobiegania piractwu, jednak w dalszym okresie działalności być może uzyska pewien zakres autonomii aby prowadzić działalność na innych polach.

"Nie zamierzamy prowadzić badań nad tym, jak produkować pewne typy filmów - naszym priorytetem jest ochrona integralności naszych produktów", powiedział Glickman.

Na razie zdefiniowano pięć podstawowych obszarów działalności MovieLabs:

- metody zagłuszania pracy kamer cyfrowych w kinach oraz ochrony wyświetlanych tam filmów przed nagrywaniem w ten sposób (np. za pomocą umieszczanych w filmach migoczących klatek obrazu, niewidocznych dla ludzkiego oka, ale zniekształcających nagranie wideo)

- technologie zarządzania sieciami, wykrywające i blokujące podejrzany ruch w sieciach uniwersyteckich i korporacyjnych

- narzędzia analizy ruchu w sieci, wykrywające nielegalną wymianę plików za pomocą protokołów P2P

- sposoby zapobiegania włamaniom do domowych sieci cyfrowych, co mogłoby umożliwić włamywaczowi wysłanie z takiej niechronionej sieci materiału wideo do wielu odbiorników bez opłaty

- metody kojarzenia nadawców i odbiorców filmów wysyłanych przez Internet z konkretną lokalizacją geograficzno-administracyjną oraz monitoring dystrybucji filmów i zapobieganie naruszaniu umów licencyjnych.

James N. Gianopulos, przedstawiciel kierownictwa studia 20th Century Fox, jednego z biorących udział w przedsięwzięciu, uważa, że inicjatywa MovieLabs znakomicie wypełni lukę w badaniach nad ochroną materiałów chronionych, której nie zagospodarowały firmy z Krzemowej Doliny.

Studia współpracowały ze sobą już wcześniej - mowa tu m.in. o Digital Cinema Initiative, którą stworzono w 2002 r. celem utworzenia jednolitych specyfikacji dla technologii dystrybucji materiałów wideo. Była to inicjatywa wytwórni Disney, 20 Century Fox, MGM, Paramount, Sony Pictures Entertainment, Universal i Warner Bros.