Grzegorz Tomasiak, Wirtualna Polska: mobile to przyszłość. Potrzebuje jeszcze dwóch lat

Grzegorz Tomasiak, Wirtualna Polska: mobile to przyszłość. Potrzebuje jeszcze dwóch lat
IS: Jak wygląda dzisiaj współpraca pomiędzy WP a Orange?

GT: Współpracujemy w kluczowych obszarach, takich jak kontent, czy reklama. Realizujemy wspólne projekty biznesowe - serwisy dedykowane, kampanie promocyjne, współpracujemy redakcyjnie - crosslinkujemy treści między WP.PL i orange.pl. Jesteśmy dostawcą wyspecjalizowanych platform usługowych w ramach Orange Polska; witryny Orange korzystają m.in. z Poczty WP.

Wspólnie uruchomiliśmy np. formularz zamówieniowy Orange: zamawiaj.orange.pl, czy serwis opisujący najciekawsze aplikacje mobilne aplikacje.orange.pl. Dodatkowo, osoby posiadające Pakiet Orange World, mają darmowe transfery do mobilnej Poczty WP oraz mobilnej wersji Wirtualnej Polski, mini.wp.pl.

IS: Czy mariaż Polsatu z Cyfrowym Polsatem i Polkomtelem zwiększy presję na współpracę między operatorami a dostawcami treści?

GT: Wszyscy operatorzy zmagają się ze spadającym ARPU i od lat szukają sposobów na odwrócenie tego procesu. Dodatkowe przychody z przesyłania takich treści, jak logo, dzwonki, tapety czy SMS-y będą stopniową maleć, bo w erze smartfonów nikt już tego tak naprawdę nie potrzebuje. W obszarze aplikacji mobilnych, poza sprzedażą transferu danych, operatorzy także nie mają raczej większych szans na przychód ekstra. Trzeba zatem szukać źródeł dodatkowej gotówki; także w obszarze multimediów.

Na razie mamy na rynku dwie inicjatywy: Orange "Telewizja Tu i Tam" oraz "Telewizja Mobilna" Cyfrowego Polsatu. Warto pamiętać, że linearny model dostępu do treści odchodzi w przeszłość. Jako użytkownicy chcemy decydować nie tylko gdzie, ale także co i kiedy oglądamy. Na pierwsze realne efekty obu usług musimy jednak poczekać przynajmniej kilka/kilkanaście miesięcy. Dziś możemy jedynie spekulować, który model zdobędzie więcej użytkowników i przyniesie większe korzyści operatorom.

IS: Czy przejęcie Onetu przez Ringier Axel Springer oznacza początek zmian na rynku i wielkiej konoslidacji?

GT: Przejęcie Onetu przez RAS jest istotnym wydarzeniem dla branży. Następstwem transakcji będzie powstanie grupy medialnej, skupiającej bardzo silne narzędzia komunikacyjne - zarówno online, jak i offline. Strategia firmy zakłada wzrost przychodów z rynku cyfrowego ze względu na systematycznie spadającą sprzedaż dzienników. Dzięki przejęciu Onetu ten cel ma szanse zostatać spełniony. Pytanie tylko, czy przy tak skomplikowanej strukturze właścicielskiej i organizacyjnej uda się osiągnąć korzyści z synergii? Przykład innego polskiego portalu pokazuje, że nie będzie to takie proste.

IS: Od wielu lat powtarza się, że kolejny rok ma być rokiem mobile’a. Czy w 2012 mobile stanie się faktycznie dużym zjawiskiem, nie tylko w sensie korzystania przez użytkowników, ale również w sensie ekonomicznym?

GT:Obszaru mobile nie może dziś zignorować nie tylko żadne medium, ale też żadne liczące się przedsiębiorstwo. Dla zapatrzonego w swoje smartfony pokolenia zwanego head down urządzenia przenośne to "przedłużenie ręki". Z sieci, dostępnej wszędzie i o każdej porze, czerpie ono wiedzę o świecie, za jej pośrednictwem realizuje - tu i teraz - swoje potrzeby. Krystalizuje się już też wizja pokolenia head up, korzystającego ze smartfonów wymagających, dla sprawnej obsługi, poświęcenia zdecydowanie mniejszej ilości czasu i uwagi; wszystko ma być bowiem jeszcze prostsze, szybsze, bardziej funkcjonalne, jak chcę, lubię, oczekuję.

IS: Co WP ma zamiar oferować użytkownikom smartfonów? Te same treści, tylko przycięte pod inny rozmiar ekranu, czy zupełnie nowe usługi?

GT: Jestem przekonany, że mobile to właściwa droga i po prostu trzeba nią iść. Ponieważ w tej chwili walczą ze sobą dwie tendencje - przeglądarkowa i aplikacje - i trudno jednoznacznie orzec, która zwycięży, WP.PL rozwija obydwa kanały. Jeden z naszych priorytetów na ten rok, to wersja "mobilna" portalu w całości w HTML5; w marcu uruchomiliśmy mobilną wersję strony głównej w tej technologii. Intensywnie rozwijamy ponadto aplikacje natywne. W portfolio WP.PL jest ich już 19, na Androida, iOS, WP7, a nawet na Symbiana i nie powiedzieliśmy w tej kwestii ostatniego słowa. Liczba pobrań naszych aplikacji sięgnęła już 800 tysięcy, z czego 50 proc. pozostaje w smartfonach użytkowników. Żaden inny portal w Polsce nie jest w stanie poszczycić się takim wynikiem.

Od września 2011 roku jesteśmy także liderem stawki jeśli chodzi o odsłony mobilne. Według badania Megapanel w marcu odnotowaliśmy ponad 104 miliony odsłon mobilnych, kolejny gracz portalowy, Grupa Onet.pl - 80 milionów.

IS: Jak monetyzować mobilnych użytkowników?

GT: Co do zarabiania w tym obszarze… W 2012 r. chcemy przejść z etapu budowania zasięgu i zdobywania nowych użytkowników do ich skutecznej monetyzacji. Podobnie jak w tradycyjnym WWW, także w mobilu reklama jest obecnie głównym źródłem przychodów. W tej fazie rozwoju produktów mobilnych stawiamy na tradycyjne formy display, baner czy link sponsorowany na mobilnym WWW.

Na odważne formaty, np. rich mediowe, ani użytkownicy, ani reklamodawcy nie są w tej chwili gotowi, choć oczywiście WP.PL jest przygotowana do ich eksponowania. Mamy świadomość, że to wciąż budujący się rynek. Według mnie potrzeba jeszcze około dwóch lat, by okrzepł i stał się dla reklamodawców standardem.