Google w Chinach w tyle za konkurencją

Dominacja Google na rynku reklamy w wyszukiwarkach nie dotyczy Chin. Firma w pierwszym kwartale 2006 była na trzecim miejscu jeśli chodzi o udziały w rynku.

- Udziały Google w chińskim rynku nigdy nie były duże - mówi Chen Haiying, analityk z firmy Analysys w Pekinie.

Analitycy z firmy Analysys, oceniają, że, jeśli chodzi o przychody z reklamy Google jest na trzeciej pozycji i ma 13,2% udziałów w chińskim rynku. Baidu.com, najpopularniejsza wyszukiwarka w Chinach, ma 43,9% rynku. Yahoo, którego obsługą zajmuje się firma Alibaba.com, jest na trzecim miejscu i ma 21,1% udziałów w rynku. Na czwartej pozycji jest wyszukiwarka Sohu.com z 9,2% udziaem w rynku.

Wartość chińskiego rynku reklamy w wyszukiwarkach w pierwszym kwartale 2006 wyniosła 303 mln juanów (37,7 mln USD), wynika z szacunków firmy Analysys. Przychody Baidu wyniosły 133 mln juanów, Yahoo 64 mln, a Google 40 mln juanów.

Szacunki Analysys pokrywają się z oficjalnymi wynikami firmy Baidu, która podała, że jej przychody wyniosły w pierwszym kwartale 2006 roku 132 mln juanów. Google nie informuje, jakie przychody firma osiągnęła w poszczególnych krajach. Wiadomo jednak, że na rynkach innych niż amerykański, stanowiły one 42% czyli 945 mln USD. Alibaba.com nie publikuje wyników finansowych.