Google przedstawi jutro platformę mobilną

Negocjatorzy Google są w trakcie podpisywania umów z operatorami GSM, producentami telefonów, producentami oprogramowania i sprzętu. Firma przygotowuje się do poniedziałkowej konferencji, na której ogłosi swoje ambitne plany dotyczące platformy dla aplikacji mobilnych.

Chociaż Google odmawia komentarzy na ten temat, to IDG NS dowiedział się z dobrze poinformowanych źródeł, że w poniedziałek o 11 (czasu ET), Google ogłosi swoje plany dotyczące rynku mobile.

Google ma zaprezentować platformę deweloperską o otwartym kodzie źródłowym, która będzie zawierała pełną listę komponentów: system operacyjny, zestaw API, oprogramowanie pośredniczące, interfejs użytkownika, a nawet mobilną przeglądarkę WWW.

Platforma została stworzona by uprościć proces tworzenia mobilnych aplikacji, by raz napisany program mógł działać na bardzo wielu różnych urządzeniach.

Partnerami Google zostało ponad 30 firm światowego kalibru, włączając w to takich gigantów jak: Intel, Qualcomm, Broadcom, Nvidia, Sprint Nextel, T-Mobile, China Mobile, Telefonica, NTT DoCoMo, LG Electronics i HTC.

Negocjacje cały czas trwają i być może w poniedziałek lista partnerów przekroczy 40 firm. Wiadomo, że jak na razie do inicjatywny nie dołączyli Nokia, Verizon i Apple.

Platforma deweloperska ma być dostępna dla wszystkich i ma umożliwiać bardzo dużą elastyczność i możliwość modyfikacji i dodawania rozszerzeń.

Podstawowym celem, jaki założyło sobie Google, jest uproszczenie tworzenia aplikacji mobilnych i minimalizacja kosztów. W takim wypadku oferta Google będzie bezpośrednio konkurować z innymi platformami na rynku takimi jak Symbian, czy mobilny system Microsoftu.

Dla Google, największą korzyścią z wprowadzenia nowej platformy będzie rozwój mobilnego internetu i interfejsów telefonów, dzięki czemu użytkownicy będą częściej korzystać z wyszukiwarek i innych aplikacji w swoich komórkach. Zamiarem Google jest przekonanie ludzi do mobilnego internetu.

Google czerpie coraz większe przychody z tytułu reklam zwiąnych z usługami mobilnymi.

Reklama w urządzeniach mobilnych to na razie malutki rynek, jednak o ogromnym potencjale wzrostu. Zgodnie z danymi Opus Research wydatki na reklamę typu mobile na rynkach Ameryki Północnej i Europy Zachodniej wyniosą na koniec 2012 r. 5,08 mld USD, w porównaniu do zaledwie 106,8 mln USD pod koniec tego roku. To roczna dynamika wzrostu rzędu 116 %.

Opus Research, które opublikowało wyniki swoich badań w zeszłym tygodniu, przewiduje, że lepsze doświadczenia użytkowników związane z mobilnym internetem przełożą się na wzrost przychodów z tytułu reklam w komórkach i zwiększenia ilości czasu jaki spędzają oni w internecie z wykorzystaniem swoich telefonów.

Poza Google, także inni najwięksi dostawcy rozwiązań online jak AOL, Yahoo i Microsoft pracują nad ulepszeniem mobilnych wersji swoich serwisów i aplikacji by lepiej działały w urządzeniach mobilnych.

Patrząc na to jaki kształt przybiera strategia Google dotycząca mobilnego internetu, wygląda na to, że Apple, do tej pory partner Google, będzie się stawał dla firmy z Mountain View coraz większą konkurencją. Warto wspomnieć, że Google będzie współpracowało z wieloma bezpośrednimi konkurentami Apple.

I chociaż platforma będzie dostępna dla wszystkich - włączając w to Apple - to pośrednio jej rozwój może wpłynąć na tempo z jakim w jakim w konkurencyjnych do iPhone'a modelach telefonów wprowadzane są takie rozwiązania interfejsu i "doznań" związanych z użytkowaniem jakie wprowadził Apple.

Kilka tygodni temu Apple oświadczyło, że zaprezentuje zestaw narzędzi deweloperskich, dzięki którym zewnętrzne firmy będą mogły budować aplikacje dla iPhone'a. Ma on zostać zaprezentowany w lutym 2008 r.

Jeśli Apple nie znajdzie się na ogłosznej w poniedziałek liście parnerów Google, to może oznaczać, że Apple postrzega platformę Google, jako nieodpowiedni kierunek rozwoju rynku mobile. Byłaby to interesująca sytuacja - CEO Google Erich Schmidt jest jednym z członków zarządu Apple.

Intensywne negocjacje jakie toczą się w ten weekend nie są niczym zdumiewającym biorąc pod uwagę to jak poważne zamiary związane z rynkiem mobilnym ma Google i jak skomplikowane jest nawiązywanie współpracy z firmami działającymi na rynku mobilnym.

Jak było już wielokrotnie mówione, komponenty platformy Google nie zostaną udostępnione wcześniej niż w 2008 r. Nadal nie wiadomo także, czy na rynku ukaże się telefon sygnowany logo Google.

Tłumaczenie tekstu Google to announce mobile platform on Monday, Juan Carlos Perez, IDG News Service (Miami Bureau)