Google przed sądem: spór o patenty

Należąca do Yahoo! firma Overture Services zajmująca się pozycjonowaniem reklam w wynikach wyszukiwania pozwała do sądu Google, oskarżając producenta wyszukiwarki o bezprawne wykorzystywanie opatentowanej technologii. Jeżeli Google przegra proces, firma będzie musiała zapłacić setki milionów dolarów w ramach odszkodowania.

Informację podały Mercury News. Sporną sprawą między Google a Overture jest technologia umieszczania reklam w wynikach wyszukiwania. Jak twierdzi firma Overture, to ona wymyśliła system licytacji dla reklamodawców (polegający na tym, że ten z reklamodawców, który zdecyduje się zapłacić najwięcej za sponsorowany odnośnik, zdobywa najwyższą pozycję w rezultatach wyszukiwania). Overture zaznacza, że jej technologia została zgłoszona do urzędu patentowego w maju 1999 roku, a sam patent przyznano w lipcu 2001 roku. Tymczasem począwszy od lutego 2002 roku Google wprowadziło swój program AdWords, polegający na dokonywaniu przez reklamodawców licytacji ceny za sponsorowany odnośnik.

Zdaniem Overture, Google złamało przepisy patentowe i powinno stanąć przed sądem. Overture domaga się odszkodowania w wysokości kilkuset milionów dolarów.

Zarówno adwokaci Google jak i Overture nie chcieli wypowiadać się w tej sprawie.

Wygrana Overture nie jest jednak wcale taka pewna. Zgodnie z amerykańskim prawem, od momentu stworzenia nowej technologii do jej opatentowania może minąć jedynie rok. Jeżeli ta zasada nie zostaje zachowana, wynalazca nie może rościć sobie prawa do odszkodowania. W przypadku Overture nie zachowano tych restrykcji czasowych. Tym samym Google ma duże szanse na wygranie procesu.