Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Gemius i Sklepy24.pl przygotowały raport "E-commerce w Polsce 2007"

Wyniki badania można podsumować krótko: polski rynek e-commerce ma się dobrze i wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze lepiej. Polscy internauci coraz częściej kupują w sieci, a zdecydowana większość sklepów internetowych spodziewa się zwiększenia obrotów w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Raport Gemiusa i Sklepy24.pl składa się z trzech części. Pierwsza to badanie postaw internautów względem zakupów w internecie, zrealizowane za pomocą ankiet emitowanych w dniach 4-10 maja 2007 r. na witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Analizą objęto 1 752 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautów w wieku 15 lat więcej.

Jak wynika z raportu, 2/3 polskich internautów miało już okazję skorzystać z usług internetowych sklepów. Co trzeci respondent z tej grupy zamierza robić zakupy w sieci częściej niż dotychczas.

Gemius i Sklepy24.pl przygotowały raport "E-commerce w Polsce 2007"

Ponad jedna trzecia badanych (36%) kupuje w internecie raz w miesiącu bądź częściej, podobny odsetek (39%) - kilka razy w roku. Za największe zalety internetowych zakupów uznawane są: dostawa do domu (63%), możliwość złożenia zamówienia o każdej porze (62%) oraz oszczędność czasu (60%). Głównym atutem internetowych aukcji są, jak uważa 72% ankietowanych, niższe niż w tradycyjnych sklepach ceny.

Polscy internauci zauważają też problemy, z jakimi wiąże się kupowanie w sieci. Na trudności podczas robienia zakupów wskazuje 60% respondentów kupujących na aukcjach i 56% klientów sklepów internetowych.

Gemius i Sklepy24.pl przygotowały raport "E-commerce w Polsce 2007"

Największym problemem jest długie oczekiwanie na dostawę, na co skarży się co trzeci badany. Co szósty respondent miał trudności ze znalezieniem właściwego produktu (16%), a co ósmy spotkał się z niewłaściwą obsługą (12%). Prawie połowa badanych (44%) nie miała jednak żadnych problemów z internetowymi zakupami.

Druga część raportu to badanie dotyczące działalności sklepów internetowych. 2 724 sklepy zarejestrowane w katalogu Sklepy24.pl otrzymały w dniach 28 maja - 4 czerwca 2007 zaproszenie do wypełnienia ankiety, którą ostatecznie odesłało 525 sklepów.

Gemius i Sklepy24.pl przygotowały raport "E-commerce w Polsce 2007"

Ponad 3/4 respondentów zamierza w ciągu najbliższych 12 miesięcy rozszerzyć ofertę produktów, 53% szuka nowych sposobów reklamy, a 41% myśli o wprowadzeniu nowych promocji. 14% sklepów planuje zaoferować swoim klientom bezpłatną dostawę.

Tak jak w ubiegłym roku, zdecydowana większość sklepów (76%) spodziewa się wzrostu obrotów w ciągu następnych 12 miesięcy. Co ósmy respondent (12%) prognozuje zwiększenie przychodów o 50-100%, natomiast w opinii 9% badanych obroty wzrosną co najmniej dwukrotnie.

Raport wieńczy prezentacja wyników badania trackingowego, będąca szczegółowym podsumowaniem zmian i tendencji obserwowanych w sektorze e-commerce w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku.

Pełna płatna wersja raportu jest dostępna w serwisie Sklepy24.pl, można tam również zapoznać się z jego darmowym fragmentem.

Patrz także:

Gemius przewiduje hossę polskiego e-commerce

eCommerce 2006 - Badanie polskich sklepów internetowych