Gdzie zarejestrować domenę?

Duży vs Mały

Skąd taka różnica między kupnem domeny a jej prolongatą? - "Zdecydowana większość rejestratorów oferuje rejestrację domen .pl za 0zł lub za symboliczną opłatę. Bardzo wielu klientów rejestruje kilka domen bez wyraźnej intencji ich przedłużania" - mówi Szymon Nieradka, dyrektor zarządzający AZ.pl. - "W Polsce większość rejestratorów dokłada w pierwszym roku do każdej zarejestrowanej domeny i musi kalkulować cenę uwzględniając te koszty oraz średnią liczbę odnowień".

Gdzie zarejestrować domenę?

Daniel Kotyras

"Pytanie, czy kwota 100 zł netto jest wysokim kosztem. W przeliczeniu na cały rok - jest to 10 zł miesięcznie. Jest to jeden z najniższych kosztów stałych, które ponosi przedsiębiorstwo".- mówi Daniel Kotyras, dyrektor ds. marketingu i public relations w . - "Należy pamiętać, że przedłużenie domeny przez rejestratora w NASK to koszt 40 zł, do tego dochodzą m.in. koszty infrastruktury technicznej, opracowywania nowych rozwiązań programistycznych (m.in. oprogramowania), obsługi Klienta, koszty stałe itp."

Pytanie tylko, dlaczego mimo tych wszystkich kosztów, wiele małych firm potrafi pobierać niższe opłaty za przedłużenie, jednocześnie utrzymując niska cenę rejestracji? Koszt przedłużenia domeny w małych firmach jest z reguły sporo niższy niż u potentatów rynkowych. W czy forpsi.pl cena przedłużenia jednej domeny wynosi ok. 60 zł.

Gdzie zarejestrować domenę?

Źródło: NASK

A jednak to właśnie do , NetArt i AZ.pl należy grubo ponad połowa rynku rejestracji domen w Polsce. - "Nie ma co ukrywać, że działa tutaj magia reklamy. To właśnie reklamy Home.pl czy Nazwa są najbardziej widoczne w internecie, a także w innych mediach. Przeciętny użytkownik zna tytko te 2,3 firmy i z nimi kojarzy im się hasło domena" - mówi Bartłomiej Usydus, właściciel DomDomen.pl, inwestor domenowy.

- "Poza tym kiedyś wszyscy brali stówkę za odnowienie domeny, dopiero teraz mniejsi zeszli z ceny, ale jest już za późno - nikomu nie chce się zmieniać registara. Większość ma 1-3 domeny wiec dla nich to więcej zachodu niż pożytku, już nie wspominając o tym, że wiele osób nie wie jak to zrobić - authinfo itd/. - mówi Rafał Agnieszczak, prezes zarządu, Fotka.pl, inwestor domenowy.