Gdzie dwóch się bije

Z oprogramowania CRM, jednej z ostatnich nowinek technicznych, korzysta na razie niewiele polskich firm. Ale do boju o nasz rynek stają już pierwsi zawodnicy, powoli zawiązują się też sojusze. Do walki o klientów ruszyły wspólnie: Qumak, Microsoft i Hewlett-Packard.

Z oprogramowania CRM, jednej z ostatnich nowinek technicznych, korzysta na razie niewiele polskich firm. Ale do boju o nasz rynek stają już pierwsi zawodnicy, powoli zawiązują się też sojusze. Do walki o klientów ruszyły wspólnie: Qumak, Microsoft i Hewlett-Packard.

CRM (Customer Relationship Management) jest rodzajem oprogramowania, które wspomaga zarządzanie relacjami z klientem. W Polsce nie jest ono jeszcze zbyt popularne. Ale już w niedalekiej przyszłości może się okazać, że firmy bezpośrednio sprzedające i wdrażające oprogramowanie zaczną rywalizować o klientów z coraz mocniej stojącymi na nogach firmami ASP (Application Service Provider), dzierżawiącymi systemy. Kuszą one mniejszymi kosztami. Korzystanie z takiego oprogramowania przez Sieć jest tańsze niż wdrożenie go u siebie.

Choć CRM w Polsce jest wciąż nowym rozwiązaniem, już teraz na rynku zawiązują się sojusze firm, wspólnie oferujących to oprogramowanie. Jednym z przykładów jest tercet Qumak International, Hewlett-Packard i Microsoft. Sprzedają one program CRM Clientele, służący do zarządzania relacjami z klientem w przedsiębiorstwach średniej wielkości. Jego podstawowa wersja kosztuje ok. 25 tys. USD, co dla małych firm jest zbyt dużym wydatkiem. Polski Qumak przystosował Clientele do wymagań rodzimego rynku, ma też wyłączność na jego wdrażanie. Hewlett-Packard dostarcza sprzęt, zaś Microsoft - platformę, na której Clientele będzie działał.

Clientele to zintegrowany zespół aplikacji, którego założeniem jest umożliwienie efektywnej współpracy z klientami działów sprzedaży, marketingu i obsługi serwisowej wewnątrz firmy. W Polsce program pojawił się w 1998 r. Działa w środowisku Windows na bazie Microsoft Access 2000/MS SQL Server. Klienci Qumaka mogą zamówić dodatkowe narzędzia, umożliwiające obsługę wielooddziałowej firmy, czy tzw. mobilnych pracowników, najczęściej handlowców. Clientele może być także udostępniane w modelu ASP. Oprogramowanie zawiera 75 opcji systemowych, które umożliwiają dość szczegółowe dostosowanie oprogramowania do indywidualnych potrzeb klientów. Ponadto poszczególne aplikacje można dostosowywać do wymagań każdego z działów kontrahenta.