Funkcjonalność stron internetowych - sklepy

Firma badawcza I-Metria opublikowała w ubiegłym tygodniu wyniki drugiej edycji badania "Funkcjonalność polskich witryn internetowych".

Firma badawcza I-Metria opublikowała w ubiegłym tygodniu wyniki drugiej edycji badania "Funkcjonalność polskich witryn internetowych".

Specjaliści z I-Metrii poddali ocenie m.in. funkcjonalność stron internetowych sklepów. Celem badania było dostarczenie informacji na temat czynników wpływających na funkcjonalność polskich stron internetowych oraz wpływu funkcjonalności na wybór stron WWW przez internautów. Założenie badania było takie, że na funkcjonalność strony WWW wpływają nie tylko czynniki bezpośrednio z nią kojarzone takie jak m.in. nawigacja, układ linków, czytelność, ale również wszystkie inne elementy niezbędne do skorzystania ze strony.

Jak wynika z badania I-Metrii, 88% badanych chce, szczegółowych informacji na temat właściwości produktów oferowanych w wirtualnych sklepach. Prezentacja produktu na stronie sklepu powinna zwierać: cenę produktu (93% badanych), zdjęcie produktu (85%), informacje o jego właściwościach (78%), informacje o warunkach gwarancji (58%) oraz informacje o producencie (43%).

Klienci wirtualnych sklepów dużą wagę przywiązują do bezpieczeństwa transakcji. Zdaniem 85% respondentów, sklepy powinny na swoich stronach zamieszczać informacje o zabezpieczeniach wymiany informacji poufnych, zaś 94% klientów nie byłoby skłonne dokonywać zakupów w sklepie, który nie stosuje takich zabezpieczeń.

Respondenci oceniali także stosowane rozwiązania graficzne. Celem odwiedzin sklepów internetowych jest obejrzenie towaru i jego ewentualny zakup, nie zaś chęć podziwiania wyrafinowanej grafiki. Dlatego też, zdaniem analityków twórcy tych stron powinni rozważnie operować grafika i kolorystyką.

Jak wynika z badań, o sukcesie sklepu często decyduje jego adres. 96% badanych uważa, że adres sklepu powinien być łatwy do zapamiętania; warto dodać, że respondenci negatywnie ocenili obecność myślników w adresach. Zdaniem Internautów, aby adres sklepu był prosty do zapamiętania, powinien pochodzić od nazwy sklepu (67% badanych), być krótki (56%) i kojarzyć się z asortymentem sklepu (41%).

Bardzo pomocnym narzędziem pozwalającym na znalezienie w wirtualnym sklepie poszukiwanego produktu jest wyszukiwarka. Korzysta z niej 65,4% klientów. Z katalogu produktów korzysta 44,2% internautów, zaś poprzez działy sklepu interesującego produktu szuka 31,7% użytkowników.

O komentarz do badań I-Metrii poprosiliśmy ekspertów

Tomasz Marcin Hippe, COLISA Sklep Akwarystyczno-Zoologiczny w Internecie:

Wnioski z trzyletniego doświadczenia w naszej działalności prawie całkowicie pokrywają się z wynikami badań I-Metrii dotyczącymi sklepów internetowych.