Fotka.pl uruchamia API, świętuje 5 mln kont

Dokładnie za tydzień serwis społecznościowy Fotka.pl oficjalnie uruchomi Gadżety, swoją platformę API. Dzięki niej zewnętrzni programiści będą mogli przygotowywać aplikacje dostępne potencjalnie dla kilku milionów użytkowników serwisu. W przyszły czwartek Fotka.pl będzie także świętować założenie pięciomilionowego konta. Dodatkowo, w artykule prezentujemy tempo wzrostów i spadków oglądalności polskich serwisów społecznościowych.

Na konferencji prasowej, która odbędzie się za tydzień, przedstawiciele Fotka.pl oficjalnie ogłoszą uruchomienie nowej funkcjonalności - Gadżetów. Oznacza to, że Fotka.pl podąży ścieżką wyznaczoną przez amerykański serwis społecznościowy Facebook, który umożliwił zewnętrznym deweloperom tworzenie aplikacji działających w ramach Facebooka. Gadżety to np. quiz, pamiętnik, czy mapa miejsc, które odwiedził właściciel profilu. Gadżety działają w oparciu o ramki, co daje ich twórcom bardzo szerokie możliwości, małą aplikacją może być równie dobrze odtwarzacz wideo czy gra.

Zdaniem Rafała Agnieszczaka, prezesa spółki Interaktywna, która jest właścicielem serwisu Fotka.pl, gadżety dadzą wielu programistom i start-upom ogromne możliwości promocji. -W naszych Gadżetach widzimy dużą szansę dla startupów, które z dnia na dzień mogą mieć dostęp do 5-milionowej, największej w Polsce społeczności. To będzie dla nich rzetelna weryfikacja pomysłu - dobre przyjęcie na Fotka.pl praktycznie gwarantuje, że poza naszym serwisem projekt również zyska popularność - twierdzi Agnieszczak.

Fotka.pl uruchamia API, świętuje 5 mln kont

Jeden z pierwszych gadżetów na Fotce

Fotka.pl przyjęła jednak inne założenia niż Facebook - każdy gadżet, zanim znajdzie się na platformie będzie musiał zostać zaakceptowany przez załogę serwisu, każdy będzie musiał mieć także sensowny model biznesowy. Programiści będą mogli czerpać profity ze swoich aplikacji, np. z reklamy kontekstowej. Aplikacji nie będzie więc bardzo dużo, ale mają być starannie dobrane. Obecność na platformie będzie płatna, poza tym twórca gadżetu musi się liczyć z cenami hostingu. Najlepsze gadżety mają szansę na promocję na stronie głównej Fotka.pl. -W ostatnich dniach mamy prawie 900 tys. unikalnych użytkowników każdego dnia - koszt jednodniowej kampanii na takim poziomie to co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych. Do końca roku jesteśmy w stanie przeznaczyć na promocję powierzchnię wartości 1 miliona złotych - wyjaśnia Agnieszczak.

Gadżety mają zdobywać popularność przede wszystkim wirusowo. -Dodajesz gadżet do swojego profilu i jeśli twoim znajomym lub innym oglądającym spodoba się ten gadżet to jednym kliknięciem mogą go dodać do siebie. Sam fakt dodania gadżetu na własnym profilu jest rekomendacją dla innych - uważa Agnieszczak.

Fotka.pl jest największym niezależnym serwisem społecznościowym w Polsce i trzecim co do wielkości jeśli chodzi o zasięg (patrz tabela). Jest także liderem kategorii społeczności Megapanelu pod względem liczby odsłon, w czerwcu miał ich 1,726 mld. 12 sierpnia w serwisie zostało zarejestrowane pięciomilionowe konto.

Według danych Megapanel/PBI serwis Fotka.pl miał w czerwcu 2,42 mln użytkowników (real users), 1,726 mld odsłon i zasięg na poziomie 17,54%. Średni czas użytkownika na witrynie wyniósł 5 godzin i 42 minuty.

Fotka.pl uruchamia API, świętuje 5 mln kont

Patrz także: Fotka.pl: Nasz serwis po prostu uzależnia