Firmy kupują w sieci

Firmy w Sieci najczęściej kupują materiały biurowe, a Internet instalują po to, aby móc korzystać z poczty elektronicznej - tak wynika z ostatnich badań Internet Business Monitor ARC Rynek i Opinia. I firmy, i zwykli internauci najchętniej korzystają z usług Onetu i Wirtualnej Polski - te opinie potwierdziły ankiety przeprowadzone przez TNS OBOP.

Firmy w Sieci najczęściej kupują materiały biurowe, a Internet instalują po to, aby móc korzystać z poczty elektronicznej - tak wynika z ostatnich badań Internet Business Monitor ARC Rynek i Opinia. I firmy, i zwykli internauci najchętniej korzystają z usług Onetu i Wirtualnej Polski - te opinie potwierdziły ankiety przeprowadzone przez TNS OBOP.

ARC Rynek i Opinia oraz TNS OBOP opublikowały uzupełnienie badań z września 2000 r. (w momencie zamknięcia tego numeru wrześniowe badania Net Track SMG/KRC nie były jeszcze dostępne). Pierwsze z nich przeprowadzono wśród firm (Internet Business Monitor ARC - przepytano informatyków i pracowników marketingu), drugim objęto wszystkich (Interbus ciągłe badanie polskich użytkowników Internetu - TNS OBOP - powyżej 15 roku życia).

Wspólnym elementem obu badań było pytanie o znajomość portali internetowych. W przypadku ankiety przeprowadzonej przez ARC, pytano również o serwisy informacyjne. Ciekawe jest porównanie pierwszej piątki. W badaniu OBOP-u są to: Onet.pl, WP, Yahoo!, AltaVista i Interia. W przypadku Internet Business Monitor - lokaty czterech pierwszych portali pokrywają się, na miejscu piątym natomiast zamiast Interii znalazła się Panorama Firm (Interia za nią). Jest to łatwe do wytłumaczenia. Firmy bowiem chętniej korzystają z informacji zawartych w Panoramie Firm niż zamieszczonych na stronach Interii, która jest przeznaczona dla szerszego grona użytkowników.

Dobrym sygnałem jest identyczna pierwsza czwórka - te wyniki badań potwierdzają ich prawidłowość. Zastanawiający jest jednak ciągły brak stron tak znanych firm, jak Microsoft - nieodmiennie plasującego się w pierwszej dziesiątce rankingów zagranicznych. Czy nie korzystamy ze stron Microsoftu? Nawet nie robią tego badani przez ARC firmowi informatycy?

Nieco dziwi też niska pozycja Gazety Wyborczej, która w badaniu ARC plasuje się dopiero na ósmym miejscu - za Interią i Areną. Zaskakuje to, ponieważ w wielu badaniach Gazeta Wyborcza znajduje się zdecydowanie wyżej. Na pierwszych miejscach brakuje też jakiegokolwiek serwisu finansowego. Czyżby firmy nie korzystały z takowych?

Według raportu ARC najczęściej kupowane przez Internet są: oprogramowanie (zamawiają je informatycy) i komputery. Wysoko w tabeli plasują się też szkolenia i materiały biurowe (te zamawiają pracownicy marketingu). To dobry sygnał dla rozwoju e-commerce. Na rynku ISP niepodzielnie króluje TP SA, za którą plasuje się Netia. Na miejscu trzecim jest... Optimus Pascal.

Czy ankietowani pomylili portal z providerem? Tak wysokie miejsce w tym rankingu Optimus zawdzięcza prawdopodobnie portalowi Onet.pl, który - jak wynika z badania przeprowadzonego przez ARC - jest kojarzony z bardzo różnymi aspektami internetowej działalności.

Z odpowiedzi na pytanie o dostęp pracowników do Internetu można się dowiedzieć, że w co piątej firmie jest on niczym nie ograniczony i mają go wszyscy zatrudnieni. W większości przypadków przyczyną założenia Internetu była możliwość wysyłania e-maili. Ciekawe, że na miejscu trzecim, jako powód udostępnienia Internetu w firmie, wymienia się... ogólne zainteresowanie Internetem. Co na to kierownictwo?