Facebook skasował konta Cropp i House
-
- Michał Berezowski,
- 07.03.2011, godz. 14:23
W czwartek 3 marca z Facebooka zniknęły fanpage dwóch bardzo popularnych polskich marek odzieżowych: Cropp i House. Całemu wydarzeniu przyglądali się eksperci z SNRS, którzy specjalizują się w monitorowaniu aktywności na Facebooku.


Polecamy:
Zobacz też:
W czwartek 3 marca w tajemniczych okolicznościach zniknęły obie wspomniane strony, natomiast przetrwał fanpage Reserved, który również był zamieszany w sprawę. Jako najbardziej prawdopodobną przyczynę skasowania kont należy uznać złośliwe oprogramowanie, które sprawiło, że na wszystkich wymienionych stronach pojawił się scam (odmiana spamu).
Winien sytuacji jest prawdopodobnie jeden z administratorów, który skorzystał ze złośliwej aplikacji Find you Stalker! Na dobę przed skasowaniem fanpage-ów Croppa i House’a strony zaczęły emitować scam na swojej tablicy. Co ciekawe podobne komunikaty pojawiły się również na stronie Reserved. Z niejasnych przyczyn ta uniknęła jednak skasowania, pomimo faktu, że na jej wallu pojawiło się najwięcej spamerskich treści.
Jedynym wyjaśnieniem może być szybka reakcja administratora i usuwanie spamerskich wpisów, o co nie zadbali zarządzający fanpegami Croppa i House’a. Może to dziwić tym bardziej, iż użytkownicy alarmowali o pojawiającym się scamie, jednak żaden z administratorów nie zareagował.
Do momentu skasowania kont Cropp zgromadził ponad 265 000 fanów, a House ponad 240 000 i to pomimo, że oba profile nie wyróżniały się szczególną aktywnością. Wciąż nie wiadomo czy Facebook przywróci usunięte profile.
Reserved, Cropp i House wróciły na Facebooka. Jak poinformowała firma LPP, właściciel wszystkich trzech marek, wspólne działania z administratorami Facebooka pozwoliły wyeliminować złośliwą aplikację z poszczególnych fanpage'y i ponownie udostępnić je dla fanów.
Olgierd Cygan, CEO firmy Digital One, głównego źródła problemów upatruje w kiepskim zarządzaniu fanepage’ami.
Facebook to nie jest już dziki zachód. Jeśli ktoś myśli poważnie o swoim profilu, to musi rzeczowo podejść do wszystkich aspektów operacyjnych - administracji, prawa, technologii oraz komunikacji. Dziś już nie wystarczy sprawnie władać językiem polskim i dobrze animować społeczność. Administrator musi również znać doskonale regulamin Facebooka i być non stop czujnym, aby nie doprowadzać do jego naruszenia, co w efekcie może prowadzić do skasowania fanepage’a - mówi Olgierd Cygan.
W wyniku nieznajomości regulaminu skasowanych zostało już co najmniej kilka- kilkanaście kont w Polsce. Dobrym przykładem są tutaj konkursy, które kilkadziesiąt procent firm wciąż prowadzi na tablicy, podczas gdy regulamin Facebook jasno określa jak należy je robić. Jeśli ktoś korzysta z platformy Facebook to po prostu musi się liczyć z jego regulaminem i do niego stosować.
Również Justyna Dzieduszycka z agencji 121 PR wskazuje nieznajomość regulaminu jako główną przyczynę banowania kont. Bezpośrednim powodem usuwania fanpage’y są najczęściej niezgodne z regulaminem aplikacje, niewłaściwe treści (zazwyczaj związane z erotyką, którą Facebook tępi wyjątkowo zaciekle) lub gdy osoba będącą administratorem jest fikcyjna.
Facebook posiada funkcję "zgłoś". W momencie kiedy fani profili Cropp i House zostali zaspamowani, prawdopodobnie wielu z nich wcisnęło ten guzik, a automaty zadbały o to, żeby obie strony zostały zablokowane. To oczywiście swojego rodzaju ostrzeżenie, bo nie wyobrażam sobie, żeby po wyjaśnieniu fanpage nie zostały odblokowane - mówi Justyna Dzieduszycka.