Facebook i Nielsen spytają użytkowników o skuteczność reklam

Krótkie sondaże będą zbierały od użytkowników Facebook.com informacje odnośnie efektywności wyświetlanych na serwisie reklam.

Facebook podpisał z Nielsen umowę, na mocy której firma badawcza dostarczy serwisowi technologię służącą do pomiaru wpływu reklam na użytkowników.

System o nazwie Nielsen BrandLift, już w tym tygodniu testowany jest na stronach partnerów firmy Nielsen w USA. Głównym założeniem systemu jest danie marketerom większej wiedzy o tym, czy ich inwestycje w reklamy przynoszą wymierne korzyści w postaci wpływu na użytkownika.

Facebook zamierza zaoferować nowe rozwiązanie swoim reklamodawcom w okresie najbliższych kilku miesięcy.

Nielsen BrandLift będzie emitował internautom sondaże zbierajace informacje o reklamach, które widzieli oni na serwisie. System będzie także ankietował osoby, które nie widziały przekazu reklamowego. Facebook będzie zbierał te dane a potem przekazywał reklamodwcom.

System emituje pytania zamknięte - internauta będzie mógł wybrać jedną z dostępnych odpowiedzi. Sondaże będą umieszczane w miejscach sąsiadujących do reklam.

Około tysiąca sondaży ma zostać przeprowadzonych w ciągu najbliższych kilku miesięcy ale ich frekwencja ma być limitowana, tak aby użytkownik nie był ankietowany zbyt często. Nielsen BrandLift nie będzie zbierał danych mogących zidentyfikować danego internaute. Być może to nauczka po systemie Facebook Beacon, który to projekt został oficjalnie zamknięty w zeszłym tygodniu.

Jako że dostęp do serwisów społecznościowych jest zazwyczaj bezpłatny, szansa na osiągnięcie zysku dla tych platform jest emitowanie reklam. Jednak z różnych powodów, nie jest to zadanie łatwe.

Facebook będący największym serwisem społecznościowym na świecie, z 300 mln użytkowników miesięcznie, osiągnął prawdopodobnie największy sukces w kwestii zarabiania wśród sobie podobnych. W zeszłym tygodniu serwis osiągną pozytywny cash flow.