Europa Środkowo-wschodnia: 1,2 mld USD na SMS-y i MMS-y

Użytkownicy telefonów komórkowych z centralnej i wschodniej części Europy coraz częściej do komunikacji wybierają krótkie wiadomości tekstowe bądź multimedialne. W ubiegłym roku na przesyłanie takich wiadomości wydano w tym rejonie 1,2 mld USD. Do 2008 roku wydatki mają wzrosnąć do 2,9 mld USD – szacują analitycy IDC.

Na terenie 11 krajów, które objęło badanie, znajduje się 45 mln użytkowników telefonów komórkowych. Najwięcej wiadomości tekstowych przesyłają Czesi i Słoweńcy. "Przesyłanie SMS-ów w tamtych krajach jest elementem codziennego życia większości obywateli" - czytamy w raporcie IDC zatytułowanym 'Prognoza i analiza rynku usług przesyłania wiadomości przez telefon komórkowy w Europie Środkowej i Wschodniej 2004-2008' – "W Polsce, w 2003 roku, gdzie penetracja rynku, jeżeli chodzi o liczbę abonentów, była znacznie niższa, zaledwie połowa populacji korzystała z SMS."

Zdaniem Artura Ludwiczyńskiego, starszego analityka IDC, przychody z rynku SMS-ów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej osiągną w najbliższych latach swoją szczytową wartość. "Pole do działania dla operatorów jest wciąż jednak duże, warto się przyjrzeć takim usługom jak: głosowanie TV za pomocą SMS, wysyłanie obrazów (nie MMS), personalizacja telefonu czyli loga, ikonki i dzwonki, płatności mobilne..." - podkreślał Artur Ludwiczyński.

Według IDC w Polsce rynek SMS-ów, którego wartość w roku 2003 jest szacowana na 41 mln USD osiągnie swoją szczytową wartość w roku 2007.

Warto zaznaczyć, że MMS zaczął zwiększać swój udział w rynku w 2003 r. W najbliższych latach usługi MMS przejmą ponad 40% dochodów pochodzących z przesyłania wiadomości. "Ceny telefonów komórkowych spadają, operatorzy umożliwiają użytkownikom przesyłanie MMS-ów pomiędzy sieciami, roaming MMS-owy staje się coraz bardziej popularny" - wyjaśnił Artur Ludwiczyński - "W rezultacie powstaje większa niż obecnie baza potencjalnych użytkowników MMS-ów."

Wzrost popularności MMS będzie szedł w parze ze wzrostem sprzedaży telefonów komórkowych wyposażonych w aparaty cyfrowe. Coraz częstsze jest przesyłanie zdjęć i krótkich filmów video z wakacji, podróży lub z imprez.

Najistotniejszym elementem rozwoju rynku będzie jednak powstawanie treści tworzonych przez wyspecjalizowane firmy. W Polsce, IDC obserwuje powstawanie bardzo prężnego rynku dostawców treści i usług opartych na SMS-ach i MMS-ach. Już dziś część z tych dostawców sprzedaje swoje pomysły i usługi poza krajem, częstokroć wykorzystując do tego celu Internet.

Raport IDC "Prognoza i analiza rynku usług przesyłania wiadomości przez telefon komórkowy w Europie Środkowej i Wschodniej 2004-2008" objął następujące kraje: Bułgarię, Chorwację, Czechy, Estonię, Węgry, Litwę, Łotwę, Polskę, Słowację oraz Słowenię.

Więcej informacji:

http://www.idc-cema.com