Empik Digital prezentuje nową strategię działań w Internecie

Firma chce stworzyć jedną platformę do agregacji i dystrybucji wszystkich typów kontentu cyfrowego: książki (Virtualo), wydawnictwa, muzyka i dzwonki (e-Muzyka), gry (Licomp Empik Multimedia oraz przejęty niedawno serwis Gry-OnLine), a także materiały edukacyjne (empik school). Empik Digital chce też wprowadzić możliwość dystrybucji kontentu na urządzenia stacjonarne (komputery, web tv) i mobilne (tablety, smartphony, e-czytniki).

Grupa Empik chce w tym zakresie współpracować z operatorami (Plus, Netia), dostawcami usług telewizji kablowej i satelitarnej (poprzez set top boxy), platformy web tv (Philips, LG), a także producentami sprzętu (HTC, Toshiba).

Empik rozpoczął także działalność na rynku gier używanych. "Empik jest pierwszą siecią detaliczną, która rozpoczęła działalność na tym rynku w Polsce" - zapewniają przedstawiciele firmy. Ich zdaniem, rynek gier używanych w Polsce to ok. 150 mln zł, a średnia marża na nim jest o ok. 20% wyższa niż na grach nowych. Do końca sierpnia 2011 r. Empik chce uruchomić sprzedaż gier używanych w 21 salonach, a do końca 2012 r. oferta ta ma być dostępna w całej sieci handlowej Grupy Empik.

Grupa planuje też rozpoczęcie sprzedaży kodów do gier komputerowych. "To nowy trend na rynku gier zapoczątkowany w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej w połowie 2010 roku" - mówią przedstawiciele firmy. W Polsce ten rynek szacowany jest na ok. 50 mln zł. Kolejny rynek - warto 200 mln zł - na którym Empik planuje zwiększyć zakres działalności to akcesoria do gier.

Segment gier to najdynamiczniej rozwijający się segment rynku rozrywki - szacowany wzrost do 2015 r. to 35%, wartość rynku gier w Polsce przekroczy wtedy 1 miliard zł. Najbardziej dynamiczne wzrosty notują zaś gry cyfrowe.

Jeśli chodzi o działalność internetową, to w I połowie i lipcu 2011 r. Grupa Empik zrealizowała kolejne akwizycje, wspierające rozwój Grupy w kanale sprzedaży internetowej. Firma nabyła większościowe udziały w spółkach e-Muzyka - największego w Europie Środkowo-Wschodniej specjalisty w dystrybucji kontentu muzycznego oraz GRY-OnLine - lidera wśród polskich mediów związanych z rynkiem gier video.

Z kolei nabycie pakietu kontrolnego w spółce Gandalf - lidera w dystrybucji podręczników szkolnych w Internecie, a jednocześnie jednej z najbardziej uznanych księgarni internetowych w Polsce - ma wzmocnić pozycję Grupy Empik na tym, wartym 1 mld zł, rynku. Do zwiększenia sprzedaży Gandalfa Grupa chce wykorzystać potencjał sieci Empik i Smyk oraz ich serwisów internetowych. Stworzony ma zostać system zamówień, odbioru i płatności za podręczniki z oferty Gandalfa w salonach Empiku. Dzięki tym działaniom obroty Gandalfa mają wzrosnąć w ciągu 4 lat do 100 mln zł.

Zgodnie z nową strategią, nastąpić ma też przyspieszenie rozwoju dystrybucji i sprzedaży książek elektronicznych przez serwis Virtualo dzięki akwizycji wydawnictw oraz dystrybucji posiadanych przez nie praw autorskich do książek. Jak podaje Empik, polski rynek e-booków znajduje się obecnie w fazie dynamicznego wzrostu. Zgodnie z szacunkami PWC udział rynku e-booków w rynku książki wyniósł 0,1% w 2010 r., ale do 2015 r. wzrośnie do ok. 2%.

Z kolei Istotnym elementem strategii e-Muzyka ma być bliska współpraca z operatorami GSM oraz dystrybutorami internetowymi. "Usługami mobilnymi związanymi z muzyką jest zainteresowanych ponad 35% wszystkich użytkowników telefonów komórkowych w Polsce, co stanowi ponad 10 mln potencjalnych klientów" - twierdzą przedstawiciele Grupy Empik. Duży potencjał ma także sam rynek cyfrowej dystrybucji muzyki w Polsce, który dziś stanowi zaledwie 4,5% całego rynku sprzedaży muzyki. To najniższy wskaźnik w krajach Unii Europejskiej.

Łączne przychody pro-forma Grupy EMF w Internecie w 2011 r. mają wynieść 140 mln zł. Być może będzie to więcej o ile firma otrzyma pozytywną decyzję na odwołanie od negatywnego wyroku UOKiK w sprawie akwizycji Merlin.pl.