Elektroniczna giełda powierzchni reklamowej

W tym tygodniu ruszyło MediaX – pierwsza w Polsce internetowa platforma obsługująca handel powierzchnią reklamową we wszystkich mediach.

Założeniem platformy jest pośrednictwo pomiędzy sprzedawcami i nabywcami. Witryna umożliwia całodobowy dostęp do rynku, możliwość jego monitorowania, wyszukiwania najlepszych ofert, realizację nietypowych usług i zawieranie za jej pośrednictwem transakcji. Prowizja od nich będzie jedynym źródłem dochodu witryny.

Dzięki współpracy z firmami badawczymi (w chwili obecnej SMG/KRC, trwają negocjacje z AGB) dostępne będą badania rynkowe i pomiary telemetryczne, które mają ułatwić wybór najlepszej kampanii marketingowej. W przygotowaniu jest także medialno-reklamowy serwis informacyjny.

Witryna współpracuje teraz z ok. 100 podmiotami na rynku (kilkanaście z nich brało udział w fazie przygotowawczo-testowej projektu), działających w takich branżach jak radio, telewizja i prasa. Na pytanie o zainteresowanie branży internetowej platformą prezes zarządu MediaX, David Williams, powiedział, że dot.comy są na razie tylko potencjalnymi klientami. Rynek reklamy internetowej bowiem dopiero raczkuje. MediaX myśli w pierwszym rzędzie o pozyskaniu portali horyzontalnych ale docelowo jest zainteresowana całym rynkiem internetowym. Jest to dosyć ciekawy paradoks, że typowy dot.com nie może teraz budować swojej pozycji w oparciu o firmy z tej samej branży. Mówi to wiele o rynku reklamy internetowej.

MediaX jest pierwszym (i chyba obecnie jedynym godnym uwagi) projektem inkubatora E-farm. Zainwestował on w projekt ok. 1 miliona dolarów. Nie spodziewa się zwrotu z inwestycji wcześniej niż za parę lat. David Williams, który jest także pracownikiem E-farm, nie chciał sprecyzować jakie plany ma inkubator względem projektu i kiedy przewiduje jego usamodzielnienie. Stwierdził tylko, że starają się wypracować dla każdego projektu mocną pozycję rynkową. Można z tego wnosić, że przyszłość MediaX nie jest jeszcze dla inkubatora oczywista.