Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Ekonomia 2003 według eBay

Jednym z lepszych sposobów na poznanie kondycji społeczeństwa amerykańskiego jest zbadanie trendów obserwowanych na E-Bay.com. Bazy danych tej największej witryny aukcyjnej stanowią, zdaniem autorów USA Today, unikalne repozytorium wiedzy.

Oto kilka liczb dobrze charakteryzujących obecne możliwości i zasięg eBay:

* 9 – tyle minut dzieli kolejne transakcje luksusowego auta terenowego;

* 18 USD – cena akcji eBay w debiucie giełdowym we wrześniu 1998 roku (w piątek 2 stycznia br. za akcję eBay płacono 63 USD, po splitach wartość akcji pierwszej emisji wynosiła ok. 760 USD);

* 95% sprzedawców na eBay to osoby indywidualne lub małe firmy;

* 729 USD – wartość sprzedawanych na eBay przedmiotów w przeliczeniu na sekundę;

* 19 mln – liczba przedmiotów wystawionych na sprzedaż w danym momencie – ok. 300 razy więcej niż zdoła pomieścić typowy amerykański Wal-Mart;

* 86 mln – liczba zarejestrowanych użytkowników w 2003 roku (36% więcej niż przed rokiem);

* 6,7 mld USD – wartość nowych i używanych samochodów sprzedanych na eBay w 2003 roku;

* 20 mld USD – wartość towarów sprzedanych na eBay w 2003 roku;

* 40,9 mld USD – wartość rynkowa eBay; ok. 11 mld więcej niż wartość rynkowa Ford Motor.

Dziennikarze USA Today poprosili eBay o ujawnienie trendów rynkowych, które wyłaniają się z obserwacji zachowań użytkowników witryny. Jak zaznaczyli przedstawiciele eBay firma jest w trakcie instalowania lepszego oprogramowania do eksploracji danych, zatem w przyszłości rezultaty może będą bardziej precyzyjne. Na obecnym poziomie przypomina to wedle ich opinii wydawanie opinii o filmie na podstawie obejrzanego trailera. Ponieważ jednak niekiedy czynią tak zarówno zwykli ludzie jak i krytycy filmowi, przystali na ten pomysł. Oto ciekawsze obserwacje z minionego roku.

* W tygodniu po blackoucie na Północnym Wschodzie USA sprzedaż przenośnych generatorów prądu wzrosła w porównaniu z tygodniem sprzed blackoutu o 67%. Nie był to jednak przypadkowy incydentalny skok: ich sprzedaż zwiększa się na eBay w tempie średnim rocznym 12 mln USD – i np. o 191% w porównaniu z 2002. Czyżby Amerykanie spodziewali się kolejnego blackoutu?

* Wi-Fi to już według eBay „mainstream”. Sprzedaż sprzętu umożliwiającego dostęp bezprzewodowy wzrosła od 2002 roku o 243%. To najlepiej sprzedająca się kategoria towarów technologicznych.

* Co dane eBay mówią o poprawie gospodarczej w USA? Wbrew rządowym agencjom donoszącym o coraz liczniejszych oznakach poprawy, gospodarka ma nadal trwać w marazmie. Wystarczy przecież przyjrzeć się liście najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę serwisu słów: w 2002 zmieściły się w niej swobodnie nazwy takich marek jak BMW (panowie?), Louis Vuitton, Prada (panie?) czy Coach. W sierpniu br. ich miejsce zajęły Ford. Chevrolet i diesel (wojna z Irakiem, blackout, zamieszanie z wyborami w Kalifornii itp.). We wrześniu na 10 miejsce wskoczył termin „ratownictwo”.

* Istnieje wiele indywidualnych i bardziej ogólnych w charakterze przykładów poszukiwania oszczędności i łatania budżetów „przez eBay”. Np. o 100% wzrosła sprzedaż sprzętu medycznego kupowanego przez lekarzy i dentystów.

* Wybuch wojny z Irakiem przyniósł 50-proc. wzrost sprzedaży zabawek militarnych, ale i co poważniejszym jest wskaźnikiem - 70-proc. wzrost sprzedaży złota, w obawie przed dewaluacją dolara.

* I wreszcie sam w sobie eBay także wiele mówi o rynku. Wiele wspaniałych jednostek flotylli Nowej Ekonomii, jak Webvan, Pets.com czy Globopolis zatonęło. Tym, które nadal płyną, udało się jednak zmienić rynek. eBay i Internet to np. w sumie 30% rynku używanych samochodów w USA. W 2003 roku wartość wszystkich transakcji na eBay wyniosła 20 mld USD. Przypomnijmy, że w 1998 było to ok. 700 tys. USD. A w szczycie dotcomowej gorączki w 2000 roku – 5,4 mld USD.