Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

E-prasa rośnie, ale jeszcze nie wyprze papieru

Najwięksi dystrybutorzy cyfrowych wydań prasy - eGazety, Nexto i e-Kiosk - sprzedają już łącznie 270 tys. egzemplarzy miesięcznie - wynika z raportu przygotowanego przez serwis Money.pl. Raport ujawnia też, że e-gazety pomagają polskim emigrantom obcować z rodzimą prasą oraz są tańsze niż ich papierowa wersja.

Sklepy z cyfrową prasą rozwijają się dynamicznie - podaje raport "E-gazety w Polsce". Szybki rozwój elektronicznej prasy można zaobserwować na przykładzie e-Kiosku. Startował w lipcu 2006 roku z 10 tytułami w ofercie, a niecały rok później (pod koniec marca) w e-Kiosku dostępnych było już 80 czasopism. Najsilniejszym obecnie na rynku e-prasy dystrybutorem są eGazety, osiągające sprzedaż miesięczną na poziomie 150-200 tys. W ich ofercie znajduje się 111 tytułów. Potem kolejno plasują się Nexto, z 50 tys. sprzedanych miesięcznie gazet (93 tytuły w ofercie) oraz e-Kiosk sprzedający 20 tys. egzemplarzy. EGazety oraz e-Kiosk korzystają z własnych formatów gazet, natomiast Nexto oferuje Zino oraz PDF.

Ważnym czynnikiem przemawiającym za rozwojem e-gazety jest jej cena, która jest średnio o 15-20 procent niższa od papierowego odpowiednika, a w niektórych przypadkach nawet o połowę. Inne zalety, jakie wymieniają jej wydawcy i dystrybutorzy to: błyskawiczny dostęp z każdego miejsca na świecie, proste i szybkie, wyszukiwanie potrzebnych informacji, interaktywność i aspekty ekologiczne.

Najchętniej kupowanymi tytułami w wersji cyfrowej są tygodniki opinii (Polityka, Newsweek) oraz wydawnictwa branżowe i specjalistyczne. E-prasę czytają głównie doświadczeni internauci oraz menadżerowie. Do wzrostu cyfrowej prasy przykładają się również Polacy, którzy wyjechali za granice do pracy. E-wydania dają im możliwość czytania tytułów, których nie mogą zdobyć w tradycyjnym formacie.

Autorzy raportu przewidują, że w najbliższej przyszłości e-prasa nie wyprze wydań papierowych z rynku. Na dziś e-wydania przegrywają jeszcze z papierem na polu wygody używania. Cyfrowa gazetę trudno przeczytać w pociągu, autobusie czy tramwaju. Do tego dochodzą jeszcze przyzwyczajenia czytelników.

Tu trochę o początkach e-prasy w Polsce:

E-książki i audiobooki w Nexto.pl

Krótko: E-prasa w Interii

Od papieru do e-wydania .