E-commerce w Polsce: dobrze, ale bez rewelacji

Z najnowszego raportu "E-commerce 2009" opracowanego przez Gemius S.A. we współpracy z porównywarką cen Skapiec.pl wynika, że polski rynek e-commerce osiągnął poziom nasycenia. Udział klientów e-sklepów i aukcji internetowych nie zmienił się w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Firma badawcza Gemius SA już po raz piąty opracowała raport pt."E-commerce 2009", z którego wynika, że polski rynek handlu elektronicznego osiągnął pewien stopień nasycenia. Wg analityków jego perspektywy rozwoju są jednak wciąż dobre.

Mimo, że nie odnotowano wzrostu liczby klientów e-sklepów oraz aukcji internetowych (podobnie jak przed rokiem 66% użytkowników zadeklarowało, że choć raz skorzystało z możliwości zakupu produktu lub usługi za pośrednictwem sieci), to blisko ośmiu na dziesięciu kupujących w sieci zamierza nadal dokonywać e-zakupów z częstotliwością nie mniejszą niż dotychczas. Co więcej, 44% internautów niekupujących dotąd w sieci zamierza dokonać takiej transakcji w przyszłości.

Z analizy wynika, że polscy internauci stają się coraz bardziej świadomymi i aktywnymi klientami aukcji oraz sklepów internetowych. Rozpoczynając zakupy w sieci wiedzą gdzie poszukiwać danego produktu lub informacji o nim. W porównaniu z rokiem ubiegłym wyraźnie spadła popularność wyszukiwarek jako pierwszego źródła informacji o poszukiwanych produktach (z 44% wskazań do 33%). Częściej niż przed rokiem internauci decydują się na bezpośrednie odwiedzenie stron znanych aukcji i sklepów internetowych oraz porównywarek cen (używa ich co dziesiąty badany; wzrost o 3 pkt. proc.).

Kolejnym argumentem potwierdzającym aktywność e-klientów jest wyższy o 6 pkt. proc. w porównaniu do 2008 r. udział osób dokonujących zakupów i jednocześnie wystawiających produkty na aukcjach internetowych.

Autorzy raportu zwracają uwagę na wyraźną różnicę w aktywności klientów sklepów i aukcji internetowych. Okazuje się, że mimo iż liczba użytkowników aukcji i e-sklepów jest podobna, to na aukcjach dokonywanych jest blisko 8 razy więcej odsłon niż w sklepach (np. w marcu 2009 r. internauta średnio dokonał blisko 580 odsłon stron aukcyjnych i niespełna 73 odsłony w sklepach online). Poza tym użytkownicy poświęcają znacznie więcej czasu aukcjom (średnio ponad 5 godzin miesięcznie) niż sklepom (średnio 45 minut w skali miesiąca).

Już sama konstrukcja aukcji i sklepów ma znaczenie. Dodatkowo aukcje oferują szerszy asortyment towarów niż nawet największy sklep. A skoro jest więcej towarów, to i użytkownicy poświęcają więcej czasu na ich oglądanie. Duże znaczenie w wytłumaczeniu tego zjawiska może mieć także zrozumienie potrzeb internautów - aukcje często są miejscem "wyceny" różnego rodzaju towarów. Po krótkiej wizycie na największych serwisach aukcyjnych znamy już rynkową wartość np. samochodu, który chcemy sprzedać. Dodatkowo wśród osób kupujących tylko na aukcjach jest aż 59 proc. takich, którzy lubią bądź uwielbiają robić zakupy. Aukcje to fun! - wyjaśnia Gabriel Matwiejczyk, Senior Internet Business Development Manager w Gemius.

Wg innego raportu opracowanego przez grupę roboczą e-commerce Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego (marzec 2009 r.), wartość rynku e-commerce w Polsce wynosi obecnie 11 miliardów złotych (o 36% więcej niż w roku ubiegłym). Prognozy SMB mówią, że wartość ta w 2009 roku przekroczy 13,2 mld zł (wzrost o 20% rok do roku), a wliczając usługi turystyczne osiągnie poziom ok. 14,5 mld zł.

Źródło: Gemius