E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek! - relacja z konferencji

Marka, bezpieczeństwo i wiarygodność e-sklepu

Marka posiada realną wartość w e-commerce - przekonywał Dariusz Andrian (Heureka}. Marka w sieci to nie tylko nazwa, logo i reklamy. To również, a może i przede wszystkim, relacje i zaangażowanie. W obliczu ogromnego zalewu ofert w internecie należy szczególnie dbać o budowanie relacji z klientami online i charakteryzować się naprawdę dużą otwartością i kreatywnością (np. uczestniczyć w społecznościach, blogach i mikroblogach, stosować obrandowany content video, pokazywać firmę "od środka", angażować klientów nie tylko w zakupy), a nawet wychodzić poza internet.

E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek!  - relacja z konferencji

Piotr Jarosz, Sklepy24.pl

O tym, że zaufanie do e-sklepu to istotna i wymierna wartość ekonomiczna mówił Piotr Jarosz (Sklepy24.pl) przekonując, iż blisko połowa klientów kupując online wybiera sklep wzbudzający zaufanie i dający poczucie bezpieczeństwa transkacji. Jak dbać więc i podwyższać tę wymierną wartość ekonomiczną jaką jest zaufanie klienta? Oprócz wyeliminowania najważniejszych destruktorów zaufania (tj. długiego czasu ładowania strony, niespójnego designu, niskiej funkcjonalności, niepełnych informacji o firmie, niejasnych warunkach zakupu, braku regulaminów oraz braku kontaktu ze sprzedawcą) należy dbać o odpowiedni transfer zaufania m. in. za pomocą pozytywnych opinii na forach dyskusyjnych i serwisach branżowych, rekomendacjach w wartościowych dla klienta źródłach oraz poprzez wdrożenie systemów certyfikacji i jakości.

Zarządzanie wiedzą w e-commerce? Jak wyglądać ma i funkcjonować uczący się e-biznes? O konieczności wykorzystywania technik gromadzenia wiedzy w rozwoju sklepu internetowego, o sposobach zbierania feedbacku od otoczenia i komunikowania się z nim i w końcu o wykorzystaniu tych działań i tzw. "pamięci organizacji" w zapewnianiu innowacyjności w e-biznesie (np. usability, marketingu czy logistyce), jak zwykle z pasją opowiadał Tomasz Karwatka (Divante.pl).

Branżę e-commerce z perspektywy ściśle technologicznej scharakteryzował z kolei Tomasz Kuźniar (K2 Internet). Zaprezentował on uczestnikom konferencji złożone problemy związane z outsourcingiem usług. Decydując się na konkretne rozwiązania należy uwzględnić: skalę trudności profesjonalnych rozwiązań, ukryte koszty, kwestie uzależnienia od dostawcy oraz zastosowanie rozwiązań pośrednich (outsourcing tylko warstwy sprzętowej lub tylko warstwy aplikacyjnej).