E-biznes od kuchni: Pf.pl

Wyniki finansowe

Jakie są źródła przychodów Pf.pl? Główne źródło to oczywiście sprzedaż powierzchni reklamowej. Klientów serwisu możemy podzielić na dwie grupy. Pierwszą grupę stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, które chcą się wyróżnić w katalogu firm. Możliwości jest kilka: od linków sponsorowanych nad wynikami wyszukiwania, przez reklamy graficzne (np. logo obok nazwy firmy), po wizytówkę z opisem działalności i zaznaczenie firmy na mapie. Druga grupa reklamodawców to firmy, które są zainteresowane klasycznymi formatami reklamowymi i linkami sponsorowanymi na głównej stronie serwisu.

Poniżej prezentujemy przychody Eniro Polska z trzech ostatnich lat:

E-biznes od kuchni: Pf.pl

Zauważalny jest pewien trend - coraz większy udział w przychodach firmy ma działalność internetowa, spadają natomiast przychody z papierowych wydawnictw. W 2004 r. Pf.pl wygenerował ok. 9% z łącznej sumy 160,9 mln zł, a dwa lata później już 16,6% ze 166,1 mln zł.

W ubiegłym roku Eniro Polska szacowała swój udział w polskim rynku reklamy internetowej na około 10%. Ponieważ jednak są to szacunki własne na podstawie wielkości rynku, która nie uwzględnia przychodów Google'a, oraz nie zweryfikowanych wyników konkurencji, trudno ocenić ich wiarygodność.

Przedstawiciele Eniro nie chcieli nam zdradzić, jakie są koszty prowadzenia Pf.pl. Skoro baza danych jest wspólna dla serwisu i wydawnictw papierowych, w grę wchodzą wydatki na infrastrukturę, wynagrodzenia pracowników i rozwój. Możemy przypuszczać, że w stosunku do przychodów nie są to duże kwoty. Tajemnicą pozostaną również zyski samego Pf.pl - poniższy wykres przedstawia wyniki EBITDA (zysk przed potrąceniem odsetek, podatków i amortyzacji) dla całej spółki Eniro Polska.

E-biznes od kuchni: Pf.pl

Perspektywy

Wyszukiwarki lokalne i internetowe "żółte strony" raczej nie muszą się obawiać o swoją przyszłość. Spora część polskich internautów nie zdążyła się przekonać o użyteczności tego typu serwisów, natomiast same serwisy mają jeszcze spore możliwości rozwoju.

W przyszłym roku Pf.pl zamierza uruchomić nową wersję map wyposażoną m.in. w bardziej zaawansowane funkcje planowania trasy, istnieją też pewne plany związane z ogłoszeniami drobnymi. Ponadto, firma Eniro zaczyna dostrzegać potencjał tkwiący w telefonach komórkowych.

Do połowy przyszłego roku powinna ruszyć komórkowa wersja wyszukiwarki firm, w której znajdą się też mapy. To ważne, bo konkurencja nie śpi. Mapy dla telefonów komórkowych oferuje już od dawna Google (Google Maps Mobile), a od paru miesięcy również producent programu nawigacyjnego AutoMapa i serwisu Targeo.pl - Geosystems Polska (Targeo.mobi).