E-biznes od kuchni: Filmweb.pl

Jak to działa?

Od paru lat model biznesowy Filmwebu jest mniej więcej taki sam. Redakcja przy dużym udziale motywowanej nagrodami społeczności tworzy treść serwisu. Treść przyciąga internautów, a internauci reklamodawców, którzy stanowią główne źródło przychodów Filmwebu.

Strona WWW

Strona Filmwebu przeszła łącznie około czterech różnych transformacji. Zarówno projekt graficzny, jak i oprogramowanie do jej obsługi tworzyli od początku programiści z agencji 3dart.com (później Artegence).

E-biznes od kuchni: Filmweb.pl

Aktualna wersja Filmwebu powstała w 2004 r.

Cały serwis można podzielić na sześć głównych działów. Sekcja "Nowości" to przede wszystkim newsroom, w którym redakcja codziennie publikuje od kilkunastu do kilkudziesięciu newsów ze świata filmu. Na następnych stronach "Nowości" znajdziemy filmowe zapowiedzi, informacje o premierach oraz listę najnowszych recenzji. Umieszczono tutaj również aktualny repertuar kin w 149 polskich miastach i program 28 kanałów telewizyjnych - te informacje Filmweb kupuje od zewnętrznej firmy. Dwa ostatnie działy w "Nowościach" to FilmwebPRO, czyli informacje branżowe (m.in. wyniki oglądalności i zyski poszczególnych filmów), oraz repertuar warszawskiego kina Iluzjon.

Główną i najważniejszą częścią Filmwebu jest niewątpliwie katalog. W bazie serwisu znajduje się obecnie (stan na 15 lipca 2007): 370 826 filmów, 627 767 ludzi filmu, 133 festiwale, 486 kin oraz 133 dystrybutorów filmowych. Poniższy wykres ilustruje zasoby bazy Filmwebu w ostatnich miesiącach lat 2000-2006 i w lipcu 2007.

E-biznes od kuchni: Filmweb.pl

W 2000 r. w bazie Filmwebu znajdowało się ponad 1,5 tys. wpisów, a rok później już prawie 40 tys. Przyczyną tak dużego wzrostu było szybko rosnące zaangażowanie Filmwebowej społeczności. Do 2005 r. objętość katalogu mniej więcej co roku się podwajała, później tempo zmalało.

Poza liczbami ważna jest jakość informacji. Każdy film i człowiek filmu ma w Filmwebie swoją stronę, którą redagować mogą wszyscy zarejestrowani użytkownicy. Na stronach filmów umieszczane są ważne informacje, takie jak obsada, reżyser, data premiery i gatunek oraz opisy, recenzje, ciekawostki, zaś na stronach aktorów - data i miejsce urodzenia, filmografia, wiadomości z newsroomu, przyznane nagrody itp.

Część multimedialna zawiera odnośniki do zwiastunów filmowych, tapet, plakatów i fragmentów muzyki filmowej. "Pasaż" to aktualna oferta kilku polskich sklepów internetowych (m.in. Merlin, Vivid) związana z danym filmem bądź aktorem.

Każdy film i każdego człowieka filmu (aktora, reżysera itd.) można ocenić w skali od jednego do dziesięciu. Na podstawie ocen Filmweb tworzy rankingi: Top 10 nowości, Top 100 świat, Top 100 polska oraz Top 100 ludzie.

Sekcja "Multimedia", jak sama nazwa wskazuje, zawiera multimedia związane z filmem: zwiastuny w formatach Windows Media, QuickTime i Real One, fragmenty ścieżek filmowych, tapety, plakaty i galerie zdjęć.

"DVD" to odrębny dział poświęcony w całości filmom wydawanym na płytach DVD. Znajdziemy tutaj newsroom, premiery, zapowiedzi, recenzje i specjalne promocje w sklepach współpracujących z Filmwebem. Osobną sekcję Filmweb poświęcił serialom. Umieszczono w niej newsy, materiały multimedialne i serialowe rankingi.

Społeczność

Dział "Społeczność" pojawił się w roku 2004 r., aby skupić w jednym miejscu wszystko, co związane jest z działalnością użytkowników Filmwebu. Poza elementami typowo "społecznościowymi", znajdziemy w nim konkursy organizowane przez Filmweb oraz listę filmów opatrzonych znakiem "Filmweb poleca"

Jak wyglądają elementy "społecznościowe"? Każdy użytkownik serwisu posiada własną stronę, na której może stworzyć swój filmowy profil (czyli wybrać ulubione filmy i aktorów) i prowadzić własny filmowy blog. Strony użytkowników zawierają również informacje o dodanych przez nich recenzjach, oddanych głosach na filmy i ludzi filmu oraz listę kontrybucji, czyli listę zmian, jakie wprowadzili w bazie Filmwebu.

E-biznes od kuchni: Filmweb.pl

Półka z nagrodami dla najbardziej zaangażowanych użytkowników

Społeczność serwisu to obecnie ponad 600 tys. zarejestrowanych użytkowników (609 962 na dzień 17 lipca 2007). Wielu z nich regularnie umieszcza w Filmwebie nowe informacje bądź uaktualnia istniejące. Wszystkie zmiany w bazie muszą być zaakceptowane przez weryfikatorów, którymi zostają najbardziej zaangażowani użytkownicy o długim stażu i dobrej reputacją.

Weryfikatorzy za każdą informację przyznają innym punkty. Punktacja jest stała, choć na przestrzeni lat wielokrotnie się zmieniała, aby uwzględnić uwagi użytkowników. Przykładowo, za umieszczenie w bazie nowego filmu można obecnie dostać 1 punkt, za dodanie plakatu 2 punkty, a za recenzję - 5 punktów. Podobną liczbę punktów otrzymują weryfikatorzy za każdą zweryfikowaną informację.

No dobrze, ale po co te punkty zbierać? Motywacje użytkowników są różne. Jedni chcą po prostu znaleźć się na pierwszym miejscu rankingu "łeb w łeb" umieszczonego w dziale "Społeczność". Dla innych motywacją są nagrody. Użytkownicy mogą liczyć na gry, DVD i gadżety filmowe, a weryfikatorzy dodatkowo na nagrodę główną w postaci 32-calowego telewizora.