E-biznes od kuchni: Bankier.pl

Model biznesowy

Bankier wykorzystuje najpopularniejszy model zarabiania w internecie: publikuje na swoich stronach informacje, przyciągając w ten sposób odpowiednio sprofilowaną grupę użytkowników, a firmom, które chcą do tej grupy dotrzeć, sprzedaje powierzchnię reklamową. Oprócz tego, zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży produktów z oferty polskich instytucji finansowych - od każdego sprzedanego produktu otrzymuje prowizję.

Strona WWW

Strona Bankiera podzielona jest na pięć głównych części. W dziale "Wiadomości" znajdziemy aktualne informacje dotyczące finansów, gospodarki, giełdy, biznesu i polityki. Umieszczane są tutaj również materiały multimedialne - filmy i podcasty - oraz informacje niezwiązane bezpośrednio ze światem finansów ("Po godzinach"). Skąd pochodzą treści publikowane w "Wiadomościach"? Część przygotowuje wrocławska redakcja Bankiera, reszta pochodzi z ponad 40 różnych źródeł, głównie z agencji informacyjnych i prasy branżowej.

E-biznes od kuchni: Bankier.pl

Bankier.pl, strona główna

Sekcja "Inwestowanie" przeznaczona jest dla osób zainteresowanych informacjami i notowaniami z warszawskiej giełdy, rynków walutowych oraz funduszy. Inwestorzy znajdą tutaj poradniki, komentarze ekspertów, analizy i szczegółowe profile giełdowych spółek, mogą też skorzystać z kilku narzędzi ułatwiających ocenę poszczególnych instrumentów finansowych. Informacje dostępne w tym dziale dostarczane są głównie przez warszawską giełdę i firmy oferujące szczegółowe dane o giełdowych spółkach (np. Notoria Serwis).

"Finanse osobiste" to dział poświęcony najpopularniejszym produktom bankowym, takim jak kredyty, konta, ubezpieczenia i fundusze emerytalne. Zawiera aktualne informacje o ofercie banków, poradniki, porównania produktów finansowych, a także oddzielną sekcję podatkową. Duża część materiałów umieszczanych w tym dziale pochodzi z innych serwisów należących do Bankiera (np. Pit.pl).

E-biznes od kuchni: Bankier.pl

Bankier.TV - internetowa telewizja Bankiera

Czwarty dział to "Firma". Jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Oprócz informacji o produktach finansowych dla firm i podatkach, znajdziemy tutaj również podsekcje poświęcone funduszom unijnym i venture capital.

Do niedawna w serwisie Bankiera dostępny był też piąty dział - "Po godzinach", w którym publikowane były ciekawe informacje z różnych dziedzin. Dział jest aktualnie przebudowywany, dlatego też chwilowo jego miejsce zajął "Budżet rodzinny" - jedna z sekcji "Finansów osobistych". Ostatnim ważnym elementem serwisu jest podzielone na dziewięć części tematycznych forum, umożliwiające użytkownikom Bankiera prowadzenie dyskusji i wymianę doświadczeń.

E-biznes od kuchni: Bankier.pl

m.bankier.pl, czyli Bankier dla telefonów komórkowych

Uruchomiony we wrześniu 2006 r. serwis Bankier.TV to miejsce, w którym informacje ze świata finansów, ekonomii i gospodarki prezentowane są w nieco bardziej atrakcyjny sposób. Codziennie pojawia się w nim kilka materiałów multimedialnych przygotowywanych przez warszawską redakcję serwisu Bankier.pl, TV Biznes, Open Finance i kilka innych firm. Zgodnie z założeniami, Bankier.TV ma przekazywać treści niszowe i eksperckie, których nie znajdziemy w tradycyjnej telewizji. Od kilku miesięcy, filmy umieszczane w Bankier.TV dostępne są również w serwisie YouTube.

W czerwcu br. Bankier zaoferował swoim użytkownikom specjalnie przygotowany serwis dla telefonów komórkowych - m.bankier.pl. Na razie są w nim dostępne aktualne wiadomości gospodarcze, informacje z giełdy, notowania walut i funduszy inwestycyjnych, komentarze analityków giełdowych oraz forum dyskusyjne.

Centrum Produktów Finansowych

Ważną część serwisu Bankiera stanowi "Centrum Produktów Finansowych", czyli internetowy sklep z rozmaitymi produktami finansowymi. Obecnie oferta sklepu obejmuje ponad 130 produktów około 50 instytucji. Są to głównie konta, kredyty i produkty inwestycyjne (rachunki, jednostki funduszy inwestycyjnych itp.).

E-biznes od kuchni: Bankier.pl

Bankier.pl, Centrum Produktów Finansowych

Mniej skomplikowane produkty, takie jak konta, można zamówić przez internet. Wystarczy przy wybranym produkcie kliknąć przycisk "złóż wniosek" i wypełnić formularz - dokumenty do podpisu przeważnie wysyłane są pocztą. Jeśli jednak klient chce zamówić inny produkt, jak np. kredyt hipoteczny, musi podać swoje dane kontaktowe i czekać na telefon od konsultanta z wybranej instytucji finansowej.

Tym, którzy potrzebują porady przy wyborze konkretnego produktu, Bankier.pl oferuje możliwość umówienia się na spotkanie z doradcą finansowym z Open Finance oraz bezpłatną infolinię. Od każdego klienta, który z "Centrum Produktów Finansowych" trafi do Open Finance i zdecyduje się kupić jakiś produkt, Bankier otrzymuje prowizję.

Aby dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, Bankier uruchomił dwa systemy partnerskie. Pierwszy przeznaczony jest dla osób fizycznych i małych firm ("System Partnerski"), natomiast drugi dla większych serwisów internetowych ("Internetowe Centrum Finansowe").

Jak działają te systemy? Zarejestrowany partner otrzymuje własną stronę WWW, na której umieszczona jest oferta produktów finansowych. Jeśli któryś z wniosków wysłanych z tej strony zakończy się sprzedażą produktu, dany bank lub instytucja finansowa przekaże Bankierowi prowizję, a ten podzieli się nią z partnerem.

Wysokość prowizji zależy od wartości sprzedanego produktu oraz od potencjału partnera. Udało nam się ustalić, że najskuteczniejsi partnerzy w systemie dla osób fizycznych potrafią w ten sposób zarobić równowartość "wysokiej miesięcznej pensji w Warszawie".