E-biznes od kuchni: Bankier.pl

Restrukturyzacja..

W pewnym momencie Bankier zaczął odczuwać typowe w tamtych czasach problemy związane z recesją i gwałtownym końcem hossy internetowej. Spółka zatrudniała około 50 pracowników, a przychody z reklam i prowizji od sprzedanych produktów finansowych nadal pokrywały mniej niż połowę kosztów. Pod koniec 2002 r. rozpoczął się proces restrukturyzacji, którego efektem było m.in. zwolnienie większości pracowników - zespół Bankiera stopniał do kilkunastu osób.

Zaciśnięcie pasa przyniosło efekty. We wrześniu 2003 r. Bankier odnotował dodatni wynik EBITDA (zysk przed potrąceniem odsetek, opodatkowaniem i amortyzacją) i zysk operacyjny. Nowe możliwości dotarcia do użytkowników (m.in. marketing w wyszukiwarkach) sprawiły, że firma stanęła na nogi i zaczęła się szybciej rozwijać.

.. i nowe pomysły

Na początku 2004 r. w serwisie pojawiło się Internetowe Centrum Finansowe, które razem z uruchomionym rok wcześniej systemem partnerskim, umożliwiło Bankierowi sprzedaż produktów finansowych przez pośredników. Pośrednikiem mógł zostać każdy użytkownik sieci i każda firma posiadająca własną stronę internetową.

Kilka miesięcy później Bankier zdecydował się wyjść poza internet. Podobnie jak Travelplanet.pl, chciał stworzyć sieć własnych punktów obsługi klienta, w których klienci Centrum Finansowego mogliby załatwiać wszystkie formalności związane z zamówionymi w sieci produktami finansowymi. W 2004 r. udało się uruchomić trzy takie punkty.

W związku z szybszym rozwojem, Bankier znów zaczął zatrudniać nowych pracowników i otworzył w Warszawie biuro, do którego przeniesiono z Wrocławia kilka działów firmy. We wrześniu 2004 r. przejął kierowany do właścicieli małych i średnich firm serwis Twoja-Firma.pl, a cały rok zamknął pierwszym w historii zyskiem netto.

E-biznes od kuchni: Bankier.pl

Tomasz Jażdżyński, prezes zarządu Bankier.pl S.A.

W połowie 2005 r. zmienił się zarząd Bankiera. Z funkcji prezesa zrezygnował Piotr Wąsowski, wcześniej redaktor naczelny Euromoney.pl, a jego miejsce zajął Tomasz Jażdżyński, były prezes Interii.pl i dyrektor finansowy Wirtualnej Polski. Pod koniec roku nowy zarząd Bankiera zrezygnował z rozwijania liczącej już sześć placówek sieci punktów obsługi klienta. Powód? Sieć wymagała znacznych nakładów finansowych, co w oczywisty sposób wpływało na wyniki spółki. Zamiast otwierać własne POKi, Bankier nawiązał na początku 2006 r. współpracę z Open Finance, dzięki której nadal mógł zarabiać na prowizjach od sprzedanych produktów finansowych, a klienci odsyłani byli do jednej z wielu placówek pośrednika finansowego.

Bankier idzie na giełdę

W lutym 2006 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło decyzję o wprowadzeniu Bankiera na warszawską giełdę. Nowym inwestorom zaoferowano 1,5 mln akcji nowej emisji oraz 1,85 mln akcji należących do głównych akcjonariuszy spółki. Publiczna oferta zakończyła się sukcesem - zapisy na akcje dla inwestorów uczestniczących w budowie księgi popytu zostały zredukowane o 85,91%, dla pozostałych o 92,62%, zaś cena emisyjna została ustalona na 7,5 zł.

Ile zarobili dotychczasowi właściciele Bankiera na sprzedaży posiadanych akcji? MCI Management za 550 tys. akcji zainkasował 4,13 mln zł realizując w ten sposób 548% stopy zwrotu z inwestycji, bmp/CEEV sprzedały 1,3 mln akcji za łączną kwotę 9,75 mln zł. Udział funduszy w akcjonariacie spółki spadł do 50% (MCI - 22,7%, bmp/CEEV - 22,3%).

Po odliczeniu kosztów emisji, Bankier uzyskał od nowych inwestorów 9,87 mln zł. Zgodnie z prospektem emisyjnym, 1 mln zł miał przeznaczyć na infrastrukturę i wyposażenie (sprzęt, oprogramowanie, środki transportu itp.), 2,5 mln zł na budowę nowych serwisów (m.in. uruchomienie serwisu dla telefonów komórkowych i telewizji Bankier.TV) oraz 6,4 mln zł na przejęcia innych spółek. Na warszawskiej giełdzie Bankier zadebiutował 19 czerwca 2006 r.

E-biznes od kuchni: Bankier.pl

Blogbank.pl - blogi ekspertów i użytkowników Bankiera

Zastrzyk finansowy pozwolił Bankierowi przejąć do końca roku cztery serwisy: PRNews.pl, Mojeauto.pl, Pit.pl i Vat.pl. Oprócz tego uruchomiona została telewizja Bankier.TV oraz Blogbank.pl - serwis skupiający blogi użytkowników Bankiera i ekspertów w dziedzinie biznesu, gospodarki i finansów.

W 2007 r. fundusze bmp/CEEV postanowiły sprzedać na giełdzie pozostałe akcje spółki. Do ostatnich ważnych wydarzeń w historii Bankiera należy uruchomienie mobilnej wersji serwisu (pod adresem m.bankier.pl) i nawiązanie współpracy z serwisem YouTube, w którym od czerwca br. dostępne są wszystkie materiały telewizji Bankier.TV.