E-biznes od kuchni: Agito.pl

Polacy najczęściej kupują w sieci ubrania, książki i sprzęt elektroniczny. O ile trudno wskazać największy polski e-sklep z odzieżą, dwie pozostałe branże mają już swoich liderów. Na rynku internetowej sprzedaży książek nadal rządzi pierwszy bohater "E-biznesu od kuchni" - Merlin.pl. Tym razem pod lupę bierzemy Agito.pl. Największy w polskiej sieci sklep z elektroniką i sprzętem komputerowym osiągnął w ubiegłym roku 120 mln zł przychodu, przejmując od Merlina pałeczkę lidera krajowego rynku e-commerce.

Sklepy z elektroniką znajdują się w ścisłej czołówce firm działających na zagranicznych rynkach internetowego handlu. Jak informuje magazyn Internet Retailer, połowa z dziesięciu największych spółek z amerykańskiego rynku e-commerce sprzedaje w sieci sprzęt komputerowy, RTV i AGD.

Jednym z liderów tej kategorii asortymentowej w USA jest Newegg.com. Sklep uruchomiła w 2001 r. spółka ABS Computer Technologies, zajmująca się m.in. produkcją wysokiej klasy komputerów przeznaczonych dla graczy. W tamtych czasach sporą grupę klientów ABS tworzyli hobbyści, którzy zamiast kupować gotowe pecety, woleli je składać samodzielnie. Widząc rosnącą liczbę nietypowych zamówień, właściciele spółki postanowili otworzyć internetowy sklep z częściami komputerowymi.

E-biznes od kuchni: Agito.pl

Newegg.com

Newegg.com szybko zdobył sporą popularność. Oferował swoim klientom dużo większy asortyment niż konkurencyjne sklepy, a także profesjonalną obsługę - liczne poradniki i recenzje sprzedawanych produktów, stały 24-godzinny kontakt oraz szybką dostawę. Dwa lata po starcie, a więc w 2003 r., rozpoczął sprzedaż sprzętu elektronicznego tj. aparatów cyfrowych, RTV i AGD. W tym samym roku jego obroty przekroczyły już pół miliarda dolarów.

Dziś Newegg.com jest jednym z największych sklepów internetowych w USA. W ubiegłorocznym rankingu Top 500 magazynu Internet Retailer zajął piąte miejsce w kategorii "Computer/Electronics" i drugie po Amazonie wśród spółek z branży e-commerce, które prowadzą sprzedaż tylko przez internet. Oferta sklepu liczy około 25 tys. różnych produktów, spółka posiada trzy magazyny na terenie USA, własne przedstawicielstwo w Chinach, a zatrudnia obecnie ponad 1800 pracowników.

Przychody Newegg.com wyniosły w ubiegłym roku około 1,9 mld dolarów, co odpowiada mniej więcej wartości całego polskiego rynku e-commerce w 2006 r. Dodajmy jeszcze, że według firmy Forrester Research w 2007 r. łączne obroty amerykańskich e-sklepów z elektroniką i sprzętem komputerowym sięgnęły 20,5 mld dolarów.

E-biznes od kuchni: Agito.pl

Jak wyglądała historia polskiego odpowiednika Newegg.com? Wszystko zaczęło się w połowie 2002 r., gdy Tomasz Sypuła, były szef i właściciel firmy handlującej elektroniką na rynku tradycyjnym, postanowił otworzyć sklep internetowy. Na początku chciał sprzedawać w sieci komputery, oprogramowanie i aparaty cyfrowe, ponieważ te branże już znał.

Agito Sp. z o.o. o kapitale zakładowym w wysokości 100 tys. zł została zarejestrowana w sierpniu 2002 r. Przez następne trzy miesiące wynajęty programista przygotowywał oprogramowanie i witrynę sklepu, podczas gdy prezes nowej spółki organizował zaplecze do obsługi sprzedaży. W listopadzie 2002 r. w sieci pojawiła się testowa wersja strony Agito.pl. Dwa miesiące później sklep ruszył pełną parą.

E-biznes od kuchni: Agito.pl

Tomasz Sypuła, prezes zarządu Agito S.A.

Jak wspomina Tomasz Sypuła, Agito było na początku "jednoosobową firmą mieszczącą się na twardym dysku komputera". Spółka miała swoją pierwszą siedzibę przy ul. Przanowskiego w Warszawie, gdzie zajmowała jeden pokój. Kolejne biuro, do którego Agito przeniosło się w chwili rozpoczęcia działalności, mieściło się na warszawskim Annopolu, w sąsiedztwie dwóch dużych dystrybutorów sprzętu IT: ABC Data i Tech Data. Dzięki takim sąsiadom można było uniknąć sporych wydatków związanych z przechowywaniem towaru. Gdy do sklepu trafiało zamówienie, szef Agito przynosił zamówione produkty z magazynu jednego z dystrybutorów, następnie sam je pakował i wysyłał.

Z czasem, gdy coraz więcej klientów decydowało się na zakupy w Agito.pl, takie rozwiązania logistyczne przestały wystarczać. Po przeprowadzce do trzeciego biura firma miała już własny, miniaturowy magazyn na najczęściej zamawiane produkty. Miniaturowy, bo nową siedzibą Agito było pięć pomieszczeń o łącznej powierzchni 100 m2.

E-biznes od kuchni: Agito.pl

Witryna Agito.pl w 2003 r.

Dwa lata po uruchomieniu sklepu Tomasz Sypuła stwierdził, że jego firma potrzebuje środków na dalszy rozwój. Na horyzoncie pojawił się wówczas polski fundusz private equity Secus Investment, który w marcu 2005 r. zdecydował się umieścić Agito w swoim portfelu inwestycyjnym. Kwoty transakcji nie ujawniono, wiadomo tylko, że fundusz i jego klienci (w tym amerykański fundusz Amada Investment) przejęli 60% udziałów spółki.

Tomasz Sypuła konsekwentnie realizował swoją wizję internetowego hipermarketu z elektroniką. Dotychczas Agito.pl sprzedawało sprzęt komputerowy, aparaty cyfrowe, oprogramowanie i książki informatyczne. W 2005 r. asortyment sklepu powiększył się o sprzęt RTV i płyty z muzyką, a rok później w jego ofercie znalazły się telefony komórkowe i sprzęt AGD.

E-biznes od kuchni: Agito.pl

Magazyn Agito.pl w Chorzowie

Liczba zamówień rosła w szybkim tempie. Aby obsłużyć wszystkich klientów, sklep musiał zadbać o obsługę logistyczną. W kwietniu 2006 r. spółka Agito wynajęła pierwszy zewnętrzny magazyn i zleciła wszystkie usługi związane z przechowywaniem i wysyłką towaru firmie ESM Logistics.

Kolejne większe zmiany miały miejsce w połowie 2007 r. W sierpniu Agito Sp. z o.o. przekształciła się w spółkę akcyjną, a Tomasz Sypuła poinformował o planach wprowadzenia Agito na warszawską giełdę. Pod koniec ubiegłego roku w sieci pojawiła się też nowa wersja witryny sklepu.