E-biznes od kuchni: Agito.pl

Marketing

Jakie formy marketingu stosuje Agito? Przez ostatnie lata działania marketingowe spółki obejmowały głównie reklamę produktową. Sklep reklamował się wszędzie tam, gdzie internauci mogli szukać informacji o sprzęcie elektronicznym, a więc w pasażach handlowych, katalogach, wyszukiwarkach i stronach związanych tematycznie z poszczególnymi grupami produktów.

Obecnie Agito koncentruje się głównie na reklamie w wyszukiwarkach (przede wszystkim Google Adwords) i porównywarkach cen (Ceneo.pl, Nokaut.pl, Skąpiec.pl, Kupujemy.pl), od niedawna korzysta też z programów partnerskich (Tradedoubler). Ponadto, co jakiś czas organizuje dla swoich klientów konkursy (np. Piramida Nagród, Sprzedaj Przyjaciela), które budują rozpoznawalność marki i sprzedaż.

Dotychczas sklep reklamował się tylko w sieci. Jak powiedział nam Tomasz Sypuła, Agito chce konkurować z tradycyjnymi hipermarketami z elektroniką. W związku z tym musi też zacząć korzystać z tych samych form reklamy co sklepy tradycyjne. Merlin.pl przeprowadził już dwie duże akcje marketingowe, w których wyszedł daleko poza internet (więcej informacji tutaj). Agito.pl dopiero taką akcję szykuje.

Konkurencja

Konkurentów Agito.pl podzielić można na dwie grupy. W jednej znajdują się tradycyjne sklepy z elektroniką, w drugiej zaś sprzedawcy internetowi. Ponieważ przychody sieciowych hipermarketów takich jak RTV Euro AGD, Media Markt czy Electro World parę lat temu przekroczyły już 1 mld zł, na razie trudno je porównywać ze sklepem Tomasza Sypuły.

Na rynku internetowym sytuacja jest jasna. Jak wynika z przygotowanego przez Internet Standard i Sklepy24.pl raportu "E-commerce 2007", Agito.pl jest obecnie największym sklepem działającym w polskiej sieci. To oczywiście daje mu też pierwszą pozycję wśród internetowych sprzedawców sprzętu elektronicznego.

Na poniższym wykresie umieściliśmy przychody Agito.pl oraz kilku popularnych polskich sklepów, które oferują podobny asortyment (Max24.pl, Hoopla.pl, Megamedia.pl) albo też skupiają się na sprzedaży produktów z wybranych grup asortymentowych (Komputronik.pl, Sirius.pl, E-cyfrowe.pl).

Największy bezpośredni konkurent Agito.pl - sklep Max24.pl - miał w ubiegłym roku o połowę niższe przychody. Mniej od Agito.pl sprzedał też Komputronik.pl, który oferuje swoim klientom głównie sprzęt komputerowy.

Zerknijmy jeszcze na wyniki oglądalności witryn polskich sklepów z elektroniką: