Dyskusja o mobilnym biznesie

Podczas dyskusji panelowej, która odbyła się w ramach seminarium Technologie Mobilne w Biznesie omawiano problem m-commerce na rynku polskim.

Podczas dyskusji panelowej, która odbyła się w ramach seminarium organizowanego przez BiznesNet.pl i MCI Management "Technologie Mobilne w Biznesie", 7 lutego br., omawiano problem m-commerce na rynku polskim. Dyskusję rozpoczął Tomasz Kulisiewicz, reprezentujący Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji, przypominając prognozy z 1998 r., w których przewidywano, że na koniec 2001 r. będzie w Polsce 13 mln abonentów telefonii stacjonarnej i 3 mln abonentów telefonii komórkowej. Jest jednak ponad 10 mln użytkowników telefonii komórkowej i 11 mln stacjonarnej. Podobnie jak w wielu krajach Europy Środkowo - Wschodniej liczba użytkowników telefonii komórkowej wkrótce może zacząć przewyższać liczbę użytkowników telefonii stacjonarnej.

Rozważano również zagadnienie wykorzystania telefonów komórkowych w polskich przedsiębiorstwach. Zdaniem Magdaleny Syczuk z firmy m-Soft, mogą się one przyczynić do obniżenia kosztów pracy osób działających w terenie, agentów czy handlowców. Aplikacje mobilne umożliwiają im nie tylko kontakt z centralą firmy, ale również, poprzez Internet, stały dostęp do zasobów danych umieszczonych na serwerze firmy. Według Jacka Szostaka z Polskiej Telefonii Cyfrowej, telefony komórkowe stają się już czymś więcej niż tylko narzędziami do przesyłania głosu. Są terminalami, a zadaniem operatorów jest wyposażenie tych terminali w jak największą liczbę funkcji. Operatorzy, aby uzyskać wyższe przychody z tego rynku, powinni współpracować z dostawcami rozwiązań informatycznych i contentu, tak aby mogli zarobić na tym nie tylko oni, ale również ich partnerzy biznesowi.

Michał Faber, prezes BiznesNetu, przypomniał, że pierwszą masową usługą mobilną miał być WAP, który jednak rozczarował wszystkich. Według Tomasza Czechowicza, prezesa MCI, strategie firm technologii mobilnych są dobre, jednak zawodzi ich implementacja - z powodu szybkiego tempa rozwoju technologii, rozwiązania są niedokończone i niedoskonałe, z punktu widzenia użytkowników. Jednocześnie, jeśli nadal koszty dostępu do Internetu będą tak wysokie, ten rynek nie ma szans na rozwój. Zdaniem Piotra Szeligi, wiceprezesa Giełdy Papierów Wartościowych, to technologia wymusza pewne rozwiązania na firmach, włącznie z zarządzaniem. Firmy nie są przygotowane na tego rodzaju wyzwania. Nowoczesna technologia może obniżyć koszty działania przedsiębiorstw, zwiększyć tempo przepływu informacji. Piotr Szeliga podkreślił, że giełda jest dobrym przykładem na konieczność stosowania technologii mobilnych, ponieważ tu liczy się przede wszystkim szybkość podejmowania decyzji i zdobywania informacji.

Oczywistym pytaniem towarzyszącym rozmowie na temat mobilnych technologii, jest sposób inwestowania nowych przedsięwzięć. Tomasz Czechowicz stwierdził, że na zachodzie coraz więcej funduszy typu venture capital inwestuje w branżę mobile commerce, również firmy internetowe szukają w świadczeniu usług mobilnych nowych źródeł przychodów. Magdalena Syczuk wyraziła opinię, że branży potrzebni są inwestorzy, aby produkty mogły dotrzeć do masowego odbiorcy - zarówno dużych firm jak i klientów indywidualnych. Nie wystarczy jedynie prosta w obsłudze aplikacja, trzeba zainwestować w zaprezentowanie nowego produktu. Piotr Szeliga uważa, że warto inwestować w firmy związane z zaawansowaną technologią, a rozwój technologii mobilnych przyczynił się do upowszechnienia dostępu do informacji.