DoubleClick odcina korzenie

DoubleClick, który zaczynał jako broker reklamy internetowej sprzedaje swój nierentowny europejski dział media business. Na rynku dojdzie tym samym do połączenia dwóch największych niezależnych brokerów reklamy z sektora internetowego.

W transakcji o wartości ponad 27 mln USD, DoubleClick sprzeda 120 akcji imiennych europejskiego brokera niemieckiej firmie United Internet, głównego udziałowca AdLINK Internet Media. W zamian DoubleClick otrzyma 15% udziałów w AdLINK z opcją na dodatkowe 21% udziałów niemieckiej firmy. AdLINK na mocy transakcji będzie ponadto wykorzystywał oprogramowanie DART.

Prawdopodobnie DC planuje podobne posunięcie – sprzedaż albo fuzję – w stosunku do swojego amerykańskiego oddziału media business. Miałby on dzięki temu osiągnąć rentowność przed końcem br. Obie spółki działaja jako brokerzy, sprzedając w zamian za prowizję reklamy na stronach serwisów internetowych.

Analitycy z Wall Street przewidywali juz wcześniej wycofanie się DoubleClick’a ze słabnącego działu. W ub. tygodniu w związku z tymi prognozami akcje firmy zyskały 20%. W III kw. DoubleClick miał 92,7 mln USD przychodów, z czego jedną czwartą przychodów osiągał ze sprzedaży powierzchni reklamowej.

W opinii analityków, po transakcji DoubleClick znacząco zmniejszy koszty operacyjne i osiągnie próg rentowności pół roku wcześniej, niż, jak zakładano, w IV kw. 2002 roku. Według prezesa DoubleClick, Kevina Ryan’a, bez europejskiego działu business media firma osiągnęłaby rentowność w bieżącym kwartale.

W kwartale zakończonym 30 września br., europejski broker DoubleClick’a miał 22,25 mln USD przychodów, o 64% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Powstała w 1996 roku DC była początkowo właśnie brokerem reklamy internetowej. Potem jednak firma skupiła się na rozwoju i sprzedaży oprogramowania adserwerowego.