Domeny.pl: kolejne zarzuty niezadowolonych klientów

Kolejna sprawa, wobec której wątpliwości ma klient spółki Domeny.pl dotyczy podstawy prawnej na mocy której jest on bombardowany ponagleniami ze strony Domeny.pl w postaci licznych e-maili i SMS-ów.

Moje zastrzeżenia dotyczą bezpodstawnego w mojej ocenie wykorzystywania kanałów komunikacji z klientem, (kanały te zostały podane przez użytkownika pod przymusem - z konsekwencją braku możliwości skorzystania z usługi w przypadku braku ich podania w procesie rejestracji - regulamin świadczenia usług - Dział VIII pkt. 2.) do celów osiągnięcia korzyści majątkowych wynikających z faktu wymuszania przez Spółkę dokonania płatności za niewykonaną usługę przed regulaminowym terminem płatności. Chodzi o przetwarzanie danych osobowych Klienta w celach na które Klient nie wyraził zgody akceptując regulamin świadczonych usług. (czyli po prostu: bezprawne wysyłanie przypomnień i ponagleń na email i SMS w związku z brakiem wpłaty opłaty rocznej za domenę) - pisze klient spółki Domeny.pl.

Co na to GIODO? (AKTUALIZACJA)

O wyjaśnienie tej kwestii zwróciliśmy sie do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Małgorzata Kałużyńska-Jasak, Rzecznik Prasowy GIODO, poinformowała, iż działania firmy Domeny.pl w omawianym obszarze (tj. wysyłania ponagleń za pomocą e-maili i sms-ów) znajdują podstawę w przepisach prawa w tym ustawy o ochronie danych osobowych, aczkolwiek poddała w wątpliwość inne kwestie m. in. zapis regulaminu, wg którego osoba, która chcąc skorzystać z proponowanej usługi przez Domeny.pl musi jednocześnie zgodzić się na przetwarzanie jej danych w celach przypomnienia o zapłacie.

Oto tekst oświadczenia:

Małgorzata Kałużyńska-Jasak, Rzecznik Prasowy GIODO

Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych, przetwarzanie danych osobowych (w tym pozyskiwanie i wykorzystanie) jest dopuszczalne m.in. wówczas, gdy jest konieczne do zawarcia lub realizacji umowy (art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie danych osobowych).

Tak więc pozyskiwanie danych w ww. celu jest uzasadnione i znajduje podstawę w przepisach prawa w tym ustawy o ochronie danych osobowych. Natomiast podstawą przetwarzania tych danych jest ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Dlatego, zgodnie z art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, usługodawca - czyli w tym przypadku firma Domeny.pl - określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, zwany dalej "regulaminem", nieodpłatnie udostępnia usługobiorcy regulamin przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także - na jego żądanie - w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca. A w sytuacji, gdy usługobiorcy nie zostały udostępnione postanowienia regulaminu, w sposób o którym mowa powyżej nie jest związany tymi postanowieniami.

Ponadto, regulamin określa w szczególności:

- rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,

- warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym: wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca, zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,

- warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,

- tryb postępowania reklamacyjnego.

Usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem.

Niemniej jednak, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych poddaje w wątpliwość zapis regulaminu, wg którego osoba, która chcąc skorzystać z proponowanej usługi przez Domeny.pl musi jednocześnie zgodzić się na przetwarzanie jej danych w celach przypomnienia o zapłacie.

Co więcej konieczność stworzenia możliwości wyrażenia zgody była przedmiotem rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z dnia 11 kwietnia 2003 r. stwierdził , że "w przypadku oświadczenia woli dotyczącego różnych celów przetwarzania, zgoda winna być wyrażona wyraźnie pod każdym z tych celów przetwarzania".

Ponadto, uprzejmie informuję, że osoba, której dane dotyczą, będzie podejrzewać, że w jej przypadku doszło do naruszenia prawa do ochrony jej danych osobowych może skierować pisemna skargę do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego stwierdzi, czy w tym konkretnym przypadku doszło do braku poszanowania przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.