Dobry I kwartał dla Interia.pl

Kolejny kwartał dobrych wyników finansowych Interii. Zysk netto spółki wyniósł 2,3 mln zł, o 100% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. $-Najważniejszy wpływ na wynik miała dynamika wzrostu przychodów gotówkowych oraz strategia zarządzania spółką -$ wyjaśniał na konferencji wiceprezes Dariusz Mazurkiewicz. Jeszcze w tym tygodniu Interia.pl przedstawi nowy serwis dla społeczności lokalnych oraz mobilną wersję portalu. Spółka uruchomiła wczoraj nową wersję strony głównej, którą oceniają dla Internet Standard eksperci z agencji interaktywnych.

Przychody spółki wyniosły w I kwartale 2007 r. 13,6 mln zł w stosunku do 11 mln zł w I kwartale 2006 - wzrost o 24%. Rentowność operacyjna spółki wyniosła 16,5%.

Przedstawiciele firmy są najbardziej dumni ze wzrostu gotówkowej sprzedaży reklamy internetowej, która była o 68% wyższa niż w I kwartale poprzedniego roku. To efekt otwarcia własnego działu sprzedaży. Dział pracuje obecnie m.in. nad otwarciem projektu społecznościowego, dzięki któremu każdy internauta będzie mógł otworzyć własny sklep internetowy.

Dynamik wzrostu przychodów gotówkowych spółki wyniosła 46%, w stosunku do I kwartału 2006 r.

Dobry I kwartał dla Interia.pl

Podstawowe wskaźniki finansowe Interia.pl. Źródło: prezentacja Interia.pl

Kapitał ludzki

Według Grzegorza Błażewicza siłą firmy są przede wszystkim pracownicy. W I kwartale nastąpił znaczny wzrost płac oraz został wprowadzony innowacyjny system zarządzania projektami - pracownik jest zaangażowany w kilka projektów nie związanych bezpośrednio ze swoim stanowiskiem. -Udało nam się zabezpieczyć firmę przed odpływem najlepszych- mówi Błażewicz. -Wolimy mieć mniejszą grupę bardzo dobrze wyszkolonych osób-dodaje. Obecnie firma zatrudnia 233 pracowników, w tym 30 w dziale sprzedaży.

Nowe projekty

Dobry I kwartał dla Interia.pl

Populada - Miasto 2.0 wg Interii

Słowa-klucze, które pojawiają się na każdej prezentacji Interii to "multimedia" oraz "społeczności".

W tym tygodniu Interia.pl ma uruchomić Populadę, czyli "społecznościowy serwis ogłoszeń drobnych" zintegrowany z mapami. Jak mówili na konferencji przestawiciele zarządu Interia.pl, Populada ma aktywizować lokalne społeczności sąsiedzkie. Serwis rozpocznie swoją działalność od Krakowa. Zdaniem przezesa spółki to bardzo nowatorski projekt, jakiego w Polsce do tej pory nie było.

To pierwszy z kierunków w jakim chce zmierzać Interia - projekty dla mikrospołeczności. Drugi - to duże projekty zasięgowe, nad którymi spółka obecnie pracuje i zaprezentuje do końca II kwartału.

-Jeden z tych projektów będziemy testować na rynkach zagranicznych- zapowiedział Błażewicz. -Będziemy wchodzić prędzej na zachód niż na wschód- prognozuje przeses Interii.

Dobry I kwartał dla Interia.pl

Nowa strona główna Interia.pl

-Nie będziemy kupować poszczególnych podmiotów-zapowiedział Błażewicz. Zamiast tego serwis nawiązuję współpracę z mniejszymi serwisami. -Wypracowaliśmy dobry model współpracy, ale jego szczegółów nie podajemy- mówił prezes spółki.

Także w tym tygodniu ma zostać zaprezentowana mobilna wersja portalu.

Cele dla spółki

Interia.pl chce utrzymać dynamikę wzrostu przychodów na poziomie 30% w całym roku 2007. Firma chce dbać o rentowność operacyjną na podobnym poziomie co obecnie, tworzyć nowe projekty zasięgowe oraz poprawić oglądalność portalu. Spółka ma także zostać przygotowana do wejścia na rynki zagraniczne.

Opinie przedstawicieli agencji interaktywnych o nowej stronie głównej Interia.pl

Mariusz Kucharczyk, Senior Graphic Designer, agencja interaktywna Cookie.pl

Na wstępie przemilczę silną inspirację serwisem Yahoo;) i przejdę do najważniejszej zmiany, czyli dostosowania strony głównej do rozdzielczości powyżej 800/600. Ten zabieg powinien stać się atutem serwisu, niestety dzięki nieprzemyślanej organizacji przestrzeni, stał się jego największą

wadą.

Paradoksalnie, pewniej czuję się na wersji wąskiej, wydaje się bardziej przyjazna. Grupy newsów znajdują się w jednej linii, ułatwia to "omiatanie" wzrokiem linków. Pomimo mniejszej ilości miejsca w poziomie, strona

pozostaje nadal niewiele dłuższa, niż w wersji szerokiej.

Szersza wersja serwisu jest bardziej chaotyczna, więcej drobnych elementów rozprasza uwagę. Zmiana szerokości strony głównej mogła być okazją do wprowadzenia większej ilości światła, "zagrania" większym nagłówkiem newsa, zastosowania leadów.

Wszystkie zmiany na stronie głównej to właściwie kosmetyka, prawdziwy problem znajduje się głębiej. Szerokość kolumny tekstu i proporcje pomiędzy treścią a reklamami potrafią szokować. Większość linków bez uprzedzenia

prowadzi użytkownika na strony, których musi uczyć się "od nowa".

Podstrony nie współdzielą elementów nawigacji, nie mają wspólnych cech, które ułatwiłyby orientację w serwisie.

Miniaturowe ikonki po lewej stronie serwisu są zdecydowanie zbyt liczne. Ikony mają sens, kiedy wyróżniają jakiś element, kiedy staramy sie wyróżnić wszystko, w efekcie nic nie zostaje wyróżnione.

Jeśli chodzi o personalizację, Interia jest krok w tyle za Gazetą i WP. Zapamiętywanie konfiguracji fiszek jest dobrym pomysłem, ale nie wystarczy. Zabrakło opcji zmiany kolejności grup newsów, czy też możliwości

ukrycia/minimalizacji elementów, którymi nie jesteśmy zainteresowani.

Pomimo zbędnych ozdobników, strona wydaje się lżejsza i bardziej przejrzysta od serwisów konkurencji. Ten potencjał został w dużym stopniu zmarnowany, zbyt wiele elementów stara się skupić na sobie uwagę użytkownika. Niestety najlepiej udaje się to banerom.

Reasumując, lifting strony głównej Interii to niewielki krok we właściwym kierunku.

Sylwester Krawczyk, account manager w agencji interaktywnej HYPERmedia (ISOBAR)

Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy, to rozdzielczość. To kolejny z polskich portali, po gazeta.pl, który zdecydował się na optymalizację do rozdzielczości 1024x768, zamiast standardowej 800x600. Wg Gemius SA mniejszych rozdzielczości używa jedynie niecałe 9% polskich użytkowników, więc kierunek wydaje się słuszny (zwłaszcza, że umożliwiono użytkownikom zmienianie rozdzielczości). Pozytywne strony takiego rozwiązania są oczywiste - więcej treści dostępnych w tym samym czasie na ekranie, a więc mniej scrollowania.

Szata graficzna, oparta na popularnych ostatnio odcieniach szarości, z drobnymi kolorowymi akcentami, może się podobać. Co ważne, projektanci zadbali również o accessibility portalu. Testy serwisu pod kątem dostępności zarówno dla osób starszych (zredukowany kontrast widzenia), jak i daltonistów wypadają bardzo pozytywnie. Kolorystyka oraz graficzno-tekstowe linki ułożone pionowo w lewej części, budzą skojarzenie z Yahoo. Być może to jakaś sugestia w kierunku amerykańskiego potentata :)

Podobnie jak w gazeta.pl, czy wp.pl wykorzystano rozwiązania Ajaxowe, umożliwiające zmianę treści na stronie (np. zakładki news'ów) bez konieczności przeładowywania serwisu. Szkoda, że wykorzystanie tej technologii nie poszło dalej, w kierunku możliwości głębszej personalizacji układu elementów na stronie. Wspomniana wcześniej możliwość zmiany rozdzielczości oraz kolorystyki ramek i podlewów, to jednak bardziej gadżet, niż rzeczywiście użyteczna funkcjonalność. Aczkolwiek pamiętając, do kogo Interia kieruje swą ofertę, być może delikatne "gadżeciarstwo" jest usprawiedliwione.

Podsumowując - zmiana na pewno na lepsze, szkoda jednak, że nie zrobiono trochę więcej, np. w kwestii personalizacji serwisu, czy wykorzystania multimediów.