Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Dlaczego młodzież woli P2P?

Branża muzyczna od jakiegoś czasu toczy walkę niemal "na noże" z sieciami bezpośredniej wymiany plików. Tymczasem, jak wynika z raportu firmy analitycznej Jupiter Research, to nie po stronie sieci P2P leży cała odpowiedzialność za obniżone dochody firm fonograficznych - nie zarabiają one dlatego, że młodzi ludzie, czyli główni użytkownicy oprogramowania peer-to-peer, po prostu wolą nielegalnie ją pobierać niż kupować. Jest to zatem raczej problem socjologiczny niż prawny...

W raporcie czytamy również, iż liczba użytkowników zaopatrujących się w cyfrową muzykę z nielegalnych źródeł trzykrotnie przewyższa liczbę osób, które materiały chronione prawem autorskim kupują, np. w muzycznych sklepach online (ze wszystkich użytkowników Internetu jedynie 5 % płaci za pobieraną z niego muzykę, podczas gdy 15 % aktywnie korzysta z sieci P2P). Spośród ankietowanych w przedziale wiekowym 15-24 lata 34 % osób przyznało, że zdobywa cyfrową muzykę nie płacąc za nią.

Mark Mulligan, analityk Jupiter Research, ocenia, że dzisiejsza młodzież, wychowana w świecie bogactwa cyfrowych - darmowych - treści, nie wykształciła w sobie nawyku płacenia za nie. "Z wiekiem i ze wzrostem siły nabywczej, ludzie ci powinni zostać kluczowymi klientami wytwórni fonograficznych. Jeśli branża muzyczna nie zdoła wpłynąć na ich zachowanie, mogą oni nigdy nie wykształcić w sobie nawyków kupowania, a sama branża odczuje długoterminowe skutki tego procederu". Wydaje się zatem, że zamiast kolejnych pozwów sądowych, wytwórnie fonograficzne powinny zdecydować się na inny model promocji legalnej cyfrowej muzyki - pierwsze kroki na tym polu podjęła już m.in. Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI).

Jest jednak nadzieja dla branży muzycznej - ankietowani zgłaszali bowiem zapotrzebowanie na usługi typu iTunes, czyli internetowe sklepy, skąd można szybko i tanio, a co najważniejsze - legalnie - pobrać muzykę.

Więcej informacji:

BBC

Jupiter Research