Dialog po trzech kwartałach

Po dziewięciu miesiącach br. wrocławski operator odnotował 130,5 mln zł straty netto, przy 227,6 mln zł przychodów. Od przyszłego roku firma będzie odnotowywać dodatni wskaźnik EBITDA, rozpocznie też działalność w Warszawie.

Telefonia Lokalna Dialog miała po trzech kwartałach br. 130,5 mln zł straty netto, przy przychodach w wysokości 227,6 mln zł. Nakłady inwestycyjne pochłonęły w tym okresie 395,5 mln zł. Przychód ze sprzedaży na jedną linię dzwoniącą wyniósł 95 zł. W przeliczeniu na jednego pracownika Dialog obsługuje obecnie ponad 200 linii, a w przyszłym roku ten wskaźnik ma sięgnąć 260 linii.

Od początku przyszłego roku Dialog będzie miał dodatni wskaźnik EBITDA – zapowiedzieli przedstawiciele operatora. Taką wartość EBITDA firma zanotowała już w tym roku, we wrześniu. Do stabilizacji tej tendencji przyczyni się restrukturyzacja wynoszącego 1,1 mld zł zadłużenia operatora. Koszty jego obsługi w ciągu 9 miesięcy 2001 roku wyniosły 20 mln zł.

Po 9 miesiącach br. operator obsługiwał 226 tys. linii dzwoniących, obecnie ta liczba według informacji przedstawicieli firmy przekroczyła już 260 tys. Oznacza to, że Dialog zrealizował już swój tegoroczny plan przyłączeń i wypracowuje nadwyżkę. W ciągu 9 miesięcy br. liczba linii abonenckich wzrosła o ponad 120%. W przyszłym roku firma rozszerzy swoją działalność w Łodzi, gdzie dotychczas na przeszkodzie szybszemu rozwojowi sieci stała skomplikowana struktura własnościowa. W 2002 roku Dialog zamierza także rozpocząć działalność w Warszawie. „Nie zdecydowaliśmy jeszcze, w jakiej skali będą to działania” – powiedział prezes Telefonii Lokalnej, Jarosław Janiszewski.

W odniesieniu do sytuacji niezależnych operatorów na krajowym rynku telekomunikacyjnym, prezes Dialogu stwierdził, że w nieodległej perspektywie czasowej nieuchronna będzie konsolidacja „tego, co zostanie”.

W najbliższym czasie zawarta ma być ponadto umowa TL z NOM-em, w sprawie udostępniania usługi połączeń międzymiastowych. Dotychczas abonenci Dialogu łącząc się z innymi strefami numeracyjnymi korzystali z usługi TP SA.