Dawanie wzbogaca

W 1979 r. Deutsche Bank był pierwszą instytucją finansową, która połączyła sztukę współczesną z miejscem pracy. Zaczęto tworzyć kolekcję sztuki współczesnej, która teraz jest największą kolekcją na świecie. "Wszędzie, gdzie bank rozwijał działalność, kupował dzieła lokalnych artystów. Warto się zatrzymać, pozwolić sobie na komfort spojrzenia na dzieło sztuki, bycia z nim choć przez chwilę" - mówi Rybałtowska.

Deutsche Banka sztuka (wybór)
  • główny sponsor niemieckiego pawilonu na 52. Biennale Sztuki w Wenecji
  • patron targów sztuki (np. Frieze Art Fair w Londynie)
  • fundator prestiżowych nagród (np. "Spojrzenia")
  • organizator objazdowych wystaw zbiorowych – prezentacje tematyczne (np. "Affinities" – "Podobieństwa", pary ważniejszych, o podobnej estetyce, dzieł z kolekcji)
  • wybór "Artysty roku finansowego" – spośród twórców, których prace są w kolekcji banku; organizacja indywidualnej wystawy w muzeach i galeriach w wielu krajach
  • sponsorowanie indywidualnych wystaw (np. wystawa retrospektywna Brice’a Mardena, klasyka malarstwa abstrakcyjnego)
  • wydawca bezpłatnego internetowego miesięcznika o sztuce (www.db-artmag.com), m.in. wywiady na wyłączność ze słynnymi artystami oraz wypowiedzi ekspertów

Źródło: www.deutsche-bank-art.com

Przestrzeń dla sztuki: Deutsche Guggenheim

Deutsche Guggenheim założył Deutsche Bank we współpracy z fundacją Solomona R. Guggenheima. To miejsce wystaw i wydarzeń artystycznych jest częścią życia kulturalnego Berlina (rocznie 170 tys. zwiedzających).

Trzy główne założenia partnerów tego przedsięwzięcia: 1. tematyczne wystawy w celu wyróżnienia artystów wnoszących duży wkład w rozwój sztuki;2. wystawy prac z Kolekcji Deutsche Bank; 3. zamawianie prac - w celu stałego eksponowania - u wybranych twórców.

Źródło: www.deutsche-guggenheim.de

Jak zrozumieć sztukę współczesną?

Trzeba dać sztuce szansę i nie wierzyć stereotypowym sądom: "i tak nic z tego nie zrozumiem", "to na pewno bzdura", "ja też bym tak potrafił".To brzmi jak zapewnienie, że "każdy potrafi być menedżerem", bo rozmawiać na zebraniach, używać komputera i komórki "potrafi każdy".

Sztuka współczesna jest tak ciekawa, bo jest aktualna, dotyka świata, w którym żyjemy, i problemów, z którymi mamy na co dzień do czynienia, choć robi to w niezwyczajny sposób. Mówi o polityce i pieniądzu, o pięknie i o marzeniach. Artyści posługują się mediami z naszej rzeczywistości, z naszego doświadczenia. Stąd elementy fotografii, filmy wideo czy wykorzystywanie gotowych elementów - jak w przypadku instalacji rzeźbiarskich. Nie obrażajmy się, że już nie tylko malują olejem na płótnie. Przecież wokół widzą co innego niż dawni artyści, oglądają telewizję, używają komputera i chodzą do kina. Warsztat artysty to element pomocniczy przy kreacji dzieła, a nie wartość sama w sobie. Liczy się (i zawsze się liczyła) idea!

Sztuka i jej odbiór to emocje, ale też wiedza. Można ją nabyć samodzielnie - oglądając dzieła i wystawy (OGLĄDAJĄC, A NIE KOŁO NICH PRZECHODZĄC). Ale i pytając, najlepiej znawców. Jak w innych dziedzinach, warto mieć dobrych doradców. Każdy ma znajomego, który skończył akademię sztuk pięknych, niech to jednak automatycznie nie czyni z niego w naszych oczach największego eksperta. Warto patrzeć, co prezentują galerie i muzea, co się kupuje i sprzedaje na renomowanych targach sztuki i co piszą naprawdę opiniotwórczy krytycy. Nie zawsze trzeba się z nimi zgadzać, ale warto formułować własne zdanie na innej podstawie, szerszej od: "ja też bym tak potrafił".

O tym, że sztuka sprzyja tworzeniu dobrych relacji z otoczeniem oraz promowaniu kultury w społeczności, w której firma prowadzi działalność, nie trzeba przekonywać.

Zachęta jednoczy

Nie znaczy to, że relacje środowisk finansjery i sztuki nie potrzebują wsparcia. Szczególnym miejscem spotkań jest warszawska Zachęta. Bank Gospodarki Żywnościowej SA przyczynił się do realizacji wystawy "Tadeusz Kantor. Interior imaginacji", za co uzyskał tytuł Mecenasa Kultury w kategorii Sponsor. Bank Societe Generale SA wsparł wystawę dzieł Ferdynanda Légera. Bill Viola, współczesny amerykański artysta, autor frapujących wideoinstalacji, mógł stać się bliższy Polsce dzięki wystawie, którą sponsorowała poznańska firma EFECT Doradztwo Finansowe. "Ta sama firma bardzo szybko zdecydowała się na dalszą współpracę, sponsorując wystawę polskiego artysty Wilhelma Sasnala, uznanego za jednego z najlepszych współczesnych artystów na świecie" - podaje przykład Celińska. Dwukrotnie mecenasem - strategicznym partnerem - Zachęty w danym roku, był BRE Bank. "Nieoceniona jest współpraca z Deutsche Bank Polska w ramach konkursu ‘Spojrzenia' i dzięki temu przyznawanie nagród Fundacji Deutsche Banku dla najbardziej interesujących młodych twórców" - uważa Gawerska.

Realizacja każdego przedsięwzięcia ma również walor edukacyjny, przybliżając sztukę współczesną społeczeństwu, czyniąc ją bardziej zrozumiałą. Dobry przykład stanowiła premiera działalności bankowej w Polsce "la Caixa" zainaugurowana wystawą "Szczególne miejsca. Idee do zamieszkania", czyli niedawna prezentacja wybranych dzieł z Kolekcji Sztuki Współczesnej Fundacji "la Caixa". Z okazji otwarcia tej wystawy w Zachęcie dyrektor generalny fundacji José F. de Conrado y Villalonga tak opisał ponad 700 dzieł, jakie tworzą kolekcję: "Są one reprezentatywne dla wielu różnorodnych praktyk artystycznych i obejmują nie tylko prace dobrze znanych artystów, ale również młodych twórców, którzy określają nowe kierunki rozwoju sztuki".

"Decyzja o wspieraniu kultury może wynikać z różnych pobudek" - twierdzi Celińska. "Może w grę wchodzić element strategii marketingowej, ale nawet snobizm. Jednak kontakt ze sztuką, a tym bardziej wkład w jej rozwój, zawsze może być źródłem satysfakcji. Chociaż nie da się ukryć, że efekty - zwłaszcza w przypadku mecenatu - nie zawsze są mierzalne i zazwyczaj dostrzega się je po długim okresie współpracy".