Dashboard, czyli co powiedzieliśmy o sobie Google'owi

Google Dashboard to nowe narzędzie, umożliwiające wgląd i kontrolę pozostawionych przez użytkowników informacji w różnych usługach oferowanych przez Google'a.

Google, choć najczęściej kojarzy się z wyszukiwaniem, udostępnia szereg usług: od poczty elektronicznej, poprzez program do katalogowania i tworzenia galerii zdjęć online, po pakiet biurowy i kalendarz online.

Utworzone z ich pomocą dokumenty, wprowadzone dane, pozostawione informacje, itp., składają się na historię użytkownika, do której dostęp zapewnia nowa funkcjonalność Google Dashboard.

"Przez 11 ostatnich lat Google skupiał się na tworzeniu innowacyjnych produktów przeznaczonych dla użytkowników. Obecnie, gdy z naszych usług korzystają setki milionów ludzi na całym świecie, jesteśmy świadomi zaufania, jakim nas obdarzyliście oraz naszej odpowiedzialności w chronieniu waszej prywatności i danych" - czytamy we wpisie na blogu Google'a.

Co wie Google?

Jakie dane zbiera Google? Dokumenty, dane adresowe, zdjęcia, rozkład i rodzaj zajęć, częstotliwość korzystania z poczty elektronicznej czy gadżety Google'a z których korzystamy. Im więcej produktów Google’a, tym lista obrazująca aktywność użytkownika, widniejąca po uruchomieniu Dashboarda jest dłuższa.

W Google Dashbord można prześledzić informacje zebrane dla ponad ponad 20 różnych usług. Jest wśród nich ciesząca się dużą popularnością usługa pocztowa Gmail. W lipcu 2009 r. jedynie w USA mogła się pochwalić się 37 mln użytkowników. Dalej są m.in. Kalendarz, Dokumenty, YouTube, Picasa, portal społecznościowy Orkut, Czat, Czytnik czy Kontakty.

Adres www.google.com/dashboard powinny odwiedzić przede wszystkim osoby, które korzystają z kilku lub więcej usług Google’a. Zgromadzone w jednym miejscu informacje o samych użytkownikach i o tym, czego szukali lub w jaki sposób korzystali z czytnika RSS-ów, czy ile rozmów przeprowadzili daje możliwość przekonania się, jak dużo informacji na swój temat zostawia każdy, kto korzysta z Internetu. Na szczęście Dashboard umożliwia nie tylko ich przejrzenie, ale także edycję i usunięcie.

Google Dashboard to nie pierwsza inicjatywa Google'a, której celem jest ochrona prywatności. Wcześniej uruchomiono Centrum Ochrony Prywatności, w którym zamieszczono informacje o polityce prywatności Google’a oraz Data Liberation Front. Zgodnie z wyznawaną przez Google zasadą, to użytkownicy powinni zarządzać swoimi danymi, które przechowują w różnych serwisach Google’a. Dzięki Data Liberation Front można dowiedzieć się, jak uwolnić swoje dane w taki sposób, by móc z nich korzystać w innych usługach, niekoniecznie dostarczanych przez Google.