Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Dariusz Sokołowski, IDG Poland S.A.: boom internetowy na solidnych podstawach

Tak dobrego okresu jak pierwsze pół roku 2004 dawno nie było. Zwiększają się budżety reklamowe, rośnie liczba internautów, są wiarygodne badania internetu, a organizacje branżowe zaczynają działać coraz dynamiczniej - mówi Dariusz Sokołowski, szef sprzedaży online w IDG Poland S.A.

Dariusz Sokołowski, IDG Poland S.A.: boom internetowy na solidnych podstawach

Dariusz Sokołowski

W minionym półroczu powstało wiele nowych produktów reklamowych, które zaostrzają walkę o coraz większe pieniądze. Powiększa się rynek płatnych treści, który będzie szybko rosnącym segmentem wpływów dla wydawców. Internauci kupują więcej, przyczyniając się do zwiększenia liczby nowych (i dobrych) projektów e-commerce. Innymi słowy - pierwsza połowa roku była bardzo dobra - i ważnym pytaniem teraz jest, czy ta tendencja się utrzyma?

Pamiętamy przecież dobrze załamanie rynku z roku 2000 - czy takie samo nastąpi po obecnym boomie? Moim zdaniem nie, ponieważ obecny boom ma znacznie solidniejsze podstawy. Wiele z podmiotów internetowych już przynosi zyski, więc jeśli nie przesadzą z kosztami i inwestycjami w najbliższym czasie, czeka je stabilny rozwój.

Sądzę też, że zwiększy się zaangażowanie kapitałów wysokiego ryzyka w przedsięwzięcia związane z szeroko pojętą siecią (można to już wyraźnie zaobserwować na rynku amerykańskim, gdzie jest nadmiar pieniędzy przeznaczanych na inwestycje w ten segment). Być może również pojawią się nowi gracze na rynku, chociaż teraz trzeba zainwestować znacznie więcej pieniędzy i pomysłów, żeby odnieść sukces niż jeszcze niedawno.

Obecna dobra passa mam nadzieję zaprocentuje nam wiarygodnymi badaniami rynku reklamowego (wzorem np. AdRelevance), którego chyba w tej chwili najbardziej brakuje. Rynek reklam w innych mediach jest znacznie bardziej przejrzysty, jeśli taki będzie i w internecie, zwiększy się zaufanie reklamodawców do tego medium. Konsekwentnie w tej krótkiej opinii piszę "internet" przez małe "i" (jak: prasa, telewizja) - co mam nadzieję stanie się niebawem standardem, czego sobie i wszystkim kolegom z branży gorąco życzę!