Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

D-Link: zaledwie 12% polskich internautów wie co to Facebook

Podczas gdy Naszą-Klasę zna prawie każdy polski internauta, zagraniczne serwisy społecznościowe wciąż przebijać się muszą do świadomości polskich użytkowników sieci. Z badań D-Link Technology Trend wynika też, że podstawową przesłanką korzystania z serwisów społecznościowych jest chęć utrzymania dotychczasowych znajomości, a wg 37% badanych internet pozbawiony takich serwisów byłby zdecydowanie mniej atrakcyjny.

Celem badań przeprowadzonych na zlecenie D-Link Technology Trend była identyfikacja znajomości i korzystania z portali społecznościowych, poznanie świadomości zagrożeń korzystania z takich serwisów, a także zbadanie aktywności internautów w zakresie samodzielnego tworzenia treści w internecie.

Synonimem serwisu społecznościowego dla polskich internautów bezdyskusyjnie jest Nasza-Klasa. Serwis ze słyszenia (badanie tzw. znajomości spontanicznej) zna 71% internautów i 41% osób nie korzystających z sieci. Na drugim - ale dalekim drugim - miejscu respondenci wymienili Fotka.pl (15% użytkowników internetu i 7% osób spoza sieci).

Podczas badania tzw. znajomości wspomaganej (w której respondent wybiera spośród sugerowanych odpowiedzi) Nasza-Klasa uzyskała jeszcze lepszy wynik - zna ją 94% internautów i sześć na dziesięć osób nie będących użytkownikami sieci. Zadawalające wyniki uzyskały także: Fotka.pl (zna ją 46% internautów i 24% osób nie korzystających z sieci) oraz Grono.net (23% i 12%). Zdecydowanie gorzej - jeśli chodzi o funkcjonowanie w świadomości użytkowników internetu - wypadają serwisy zagraniczne. Myspace.com zna 14% polskich internautów, Facebook.com - 12%, a LinkedIn.com jeszcze mniej (1%). Serwis na punkcie którego oszalała cała Ameryka - Twitter, kojarzy zaledwie 2% polskich internautów.

Przy okazji badania D-Link Technology Trend potwierdza się teza, że polscy internauci znacznie bardziej wolą rodzime projekty internetowe niż ich zagraniczne odpowiedniki. Wystarczy tu wspomnieć przypadki serwisu Allegro (w porównaniu z Ebayem) czy Gadu-Gadu (konkurencja ze Skypem) - komentuje Mariusz Piaseczny z D-Link Polska. Jednak niewielka popularność zagranicznych serwisów wcale nie oznacza, że z biznesowego punktu widzenia stoją one na straconej pozycji. Paradoksalnie ich marketingowa siła może polegać na stosunkowo niewielkiej grupie użytkowników, którą jednak można znacznie łatwiej sprecyzować niż w przypadku kilkunastomilionowej rzeszy fanów Naszej-Klasy.

Z badania wynika również, że najpowszechniejszym celem odwiedzania serwisów społecznościowych jest chęć utrzymania dotychczasowych znajomości (deklaruje to 61% respondentów), a także zaspokojenie ciekawości (41%). Co trzeci badany loguje się do społeczności dla zabicia czasu, a co piąty z zamiarem zawarcia nowych znajomości.

Okazuje się również, że 37% polskich internautów tworzy różnego rodzaju treści i materiały w internecie (o 6 punktów proc. więcej niż rok temu). Dzieje się to przede wszystkim w obszarze: udostępniania zdjęć (19% wskazań), pisania komentarzy pod artykułami (14%) oraz udzielania się na forach dyskusyjnych (13%). Treści te są lubiane i pożądane przez innych użytkowników sieci. Z raportu wynika, że zdecydowania większość respondentów poproszonych o wskazanie źródeł najciekawszych treści online wskazała właśnie na treści tworzone przez internautów (46%), zaledwie 17% wskazań padło na materiały tworzone przez dziennikarzy (co trzeci badany nie potrafił jednak udzielić odpowiedzi na to pytanie).

Dla 37% badanych internet pozbawiony serwisów społecznościowych bardzo straciłby na atrakcyjności.

Raport "Serwisy społecznościowe w Polsce 2009" przedstawia wyniki badania zrealizowanego za pomocą sondażu Capibus, przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC na zamówienie firmy D-Link w ramach projektu badawczego D-Link Technology Trend.