Czytajmy umowę z dostawcą Internetu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaleca użytkownikom wnikliwe wczytywanie się w umowy podpisywane z dostawcami Internetu. W prowadzonym przez Urząd rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się już bowiem ponad 80 zapisów zakazanych, a stosowanych w takich umowach.

Urząd zwraca uwagę m.in. na to, w jaki sposób providerzy ograniczają swoją odpowiedzialność za wadliwe wykonywanie usług, bądź złą ich jakość. Przykładowo, opłata wynikająca z tej odpowiedzialności ograniczana jest do wysokości 1/30 opłaty abonamentowej za każdy dzień w którym przerwa w świadczeniu usługi przekracza 12 godzin. Tymczasem, jeżeli użytkownik nie wywiązuje się z wykonywania postanowień umowy, dostawca usługi może żądać odszkodowania w pełnej wysokości. "Zdaniem Prezesa UOKiK tego typu praktyki są niezgodne z prawem i niedopuszczalne" - czytamy w oświadczeniu dostępnym na stronie internetowej urzędu.

Inne zakwestionowane przez prezesa UOKiK postanowienia to m.in. zastrzeganie przez dostawców Internetu prawa do ograniczenia świadczenia usługi, uzasadniane względami technicznymi, ekonomicznymi lub prawnymi. Urząd przekonuje, że tak sformułowane umowy nakazują konsumentom opłacanie abonamentu w pełnej wysokości nawet w sytuacji ograniczonego dostępu do Sieci. Usługodawcy nie wywiązują się również z prawnego obowiązku informowania w umowie o warunkach składania reklamacji.

"Warto czytać regulaminy i załączniki. W przypadku umowy - sprawdzić, czy dostawca nie umieścił w niej klauzul, które mogą okazać się dla nas niekorzystne. W razie problemów z dostawcami Internetu konsumenci mogą liczyć na bezpłatną pomoc powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów" - czytamy w komunikacie Urzędu.

Tegoroczny Światowy Dzień Konsumenta, przypadający na 15 marca, będzie przebiegał pod hasłem "Zanim klikniesz - poznaj swoje prawa".

Więcej informacji: UOKiK