Czwartkowy Przegląd Prasy

Stało się to, na co wszyscy czekali od dawna niemal z utęsknieniem. Telekomunikacja Polska zaczęła rywalizację o indywidualnych abonentów obniżając ceny i oferując tzw. darmowe minuty. Tylko czy to wystarczy do tego, aby klienci nie odeszli do innych operatorów?

PRAWO I GOSPODARKA

TP S.A. broni pozycji

Trzy nowe i jeden zmodyfikowany plan taryfowy wprowadzi od 1 września Telekomunikacja Polska. Dodatkowo po raz trzeci w tym roku obniży ceny za połączenia międzymiastowe, a po raz pierwszy zaoferuje darmowe minuty i tańszy dostęp do Internetu. Wszystko dlatego, że działalność rozpoczęli niezależni operatorzy, co wymusiło na niedawnym monopoliście przedstawienie konkurencyjnej cenowo oferty (str. 1 i 3).

Płatny Napster

Napster podpisał umowy ze 150 europejskimi niezależnymi wytwórniami, które umożliwią witrynie legalne udostępnienie nagrań. Podobne porozumienie Napster zawarł na początku czerwca z firmą Music Net, stworzoną przez America Online Time Warner, EMI i BMG. Pozostają jeszcze negocjacje z tzw. wielką dwójką, czyli firmami Universal i Sony. Napster zajmie się płatną dystrybucją muzyki przez Sieć (str. 5).

GAZETA WYBORCZA

Samolotem z Internetu

Europejskie linie lotnicze uruchomią wspólną sprzedaż tanich biletów lotniczych w Internecie. Nowy serwis o nazwie Opodo powinien rozpocząć działalność jeszcze w tym roku. W pierwszej kolejności będą mogli z niego korzystać mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec. W przedsięwzięcie zaangażowali się m.in. tacy giganci, jak British Airways, Lufthansa, czy Air France. Jego celem jest rywalizacja z internetowymi biurami podróży (str. 23).

PULS BIZNESU

Jasny niejasny Optimus

Kiedy na początku roku Jacek Krawczyk obejmował fotel prezesa zarządu spółki obiecywał, że nowosądecka firma zacznie prowadzić przejrzystą politykę informacyjną i będzie współpracować z mediami. Tak się jednak nie stało, gdyż transakcja sprzedaży Onetu holdingowi ITI przyniosła niemal same niewiadome i wątpliwości. Można było odnieść wrażenie, że i zarząd Optimusa i główny akcjonariusz spółki - BRE Bank nie informują o wszystkich aspektach zmian w firmie (str. 2).

PARKIET

Zmiany w Szeptelu

Kolejny raz w ciągu ostatnich miesięcy w akcjonariacie spółki osłabła pozycja indywidualnych inwestorów. Piotr Łuniewski poinformował, że posiada 10,23 proc. kapitału operatora, co uprawnia go do wykonywania 9,81 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Wcześniej dysponował ponad 12 proc. głosów na WZA. Największym udziałowcem Szeptela pozostaje BGŻ, dysponujący ponad 20 proc. kapitału operatora (str. 6).