Czwartkowy Przegląd Prasy

Analitycy wielu poważnych instytucji finansowych, delikatnie mówiąc, mylili się prognozując wartość akcji polskich spółek sektora IT.

PARKIET

Zweryfikowane marzenia

W ciągu roku od szczytu internetowej hossy ceny akcji spółek teleinformatycznych spadły średnio 55%. Wartości indeksu WIG20 zmniejszyła się od tego czasu o 41% a indeksu TechWIG o 60%. Najbardziej przecenioną spółką z branży jest Optimus, którego kurs spadł o 80%. Warto przypomnieć, że według prognoz analityków jego akcje powinny kosztować obecnie między 350 a 500 zł. Dla porównaniu wartość akcji Agory prognozowali na 200 zł, TP S.A. na 48 zł, Prokomu na 244 zł, Softbanku na 350 zł. (s.1, 2)

Deutsche Telekom broni Rona Sommera

Nie ustają pogłoski o możliwej dymisji prezesa DT, którego obciąża się winą na spadek cen akcji koncernu, spowodowany złą polityką inwestycyjną. DT dementuje te pogłoski; o szefie koncernu wypowiedział się także pozytywnie kanclerz Gerhard Schroeder, aby ukrócić spekulacje, że dymisji Rona Sommera chcą politycy SPD. Rozwiązanie tej sprawy nie nastąpi przed planowanym na maj 2001 r. walnym zgromadzeniem akcjonariuszy i sfinalizowaniem przejęcia amerykańskiego operatora telefonicznego Voicestream Wireless. (s.10)

PULS BIZNESU

Internauci nie korzystają z zakupów w eSklepach

Z badań OBOP wynika, że tylko 10% internautów dokonuje zakupów w sklepach internetowych i wydaje na nie średnio 6 zł rocznie Według badań Global e-marketing natomiast wzrost sprzedaży tych sklepów wzrósł w 2000 r. o 400%, ale i tak rynek ten ma 90 mln zł deficytu. Studenci akademii ekonomicznej w Poznaniu przeprowadzili badania na prawie tysiącosobowej grupie młodych internautów. Z pośród nich 47% korzysta z tej formy zakupów ale już 91% zamierza zacząć korzystać. Klienci sklepów internetowych dokonali w zeszłym roku średnio 3 transakcji, a nikt nie dokonał ich więcej niż 10. W przypadku 85% z respondentów roczna wartość zakupów nie przekroczyła 500 zł. Najczęściej kupowanymi artykułami są książki (kupiło je 36% respondentów). (s.13)

Telekomy i media skazani na mariaż

Ten wyraźny już trend przybierze na sile, kiedy powstaną sieci telefonii UMTS, wystartuje na dużą skalę telewizja interaktywna. Najlepszym przykładem tej tendencji jest fuzja AOL i Time Warner. W tej chwili usługi dostępowe generują niewielki procent przychodów firm telekomunikacyjnych, ale sytuacja ta zacznie ulegać zmianie i transmisja głosu stanie się tylko jedną z usług obok transmisji danych w innej formie. W polskich sieciach transmitowanych danych będzie rocznie o 40% więcej. W zeszłym roku ten rynek wart był 1,1 mld zł, w tym roku jest szacowany na 1,5 mld a w 2005 r. na 7 mld USD. Rozwój tych usług spowoduje pogłębienie rynku treści dla nowych mediów. Związki mediów z firmami ISP reprezentują Arena i Tel-Energo, Elektrim i Poland.com. Krążą pogłoski, że Wirtualną Polska zainteresowane jest TP S.A. (s.17)

RZECZPOSPOLITA

Abonament o 40% droższy

Od 1 maja TP S.A. obniży o 8,5% ceny rozmów międzymiastowych i podwyższa o 40% miesięczny abonament za usługi. „Rzeczpospolita” oblicza, że w wyniku podwyżki abonamentu TP S.A. zyska 800-1200 mln zł, natomiast na obniżeniu cen rozmów międzymiastowych straci 600 mln zł. Podobno TP S.A. zamierza tak obniżyć ceny rozmów międzymiastowych, aby konkurencja musiała je świadczyć niemal bez zysku. (s.B2)

GAZETA WYBORCZA

Czas poszerzania struktury

Elektrim i Deutsche Telekom nie sfinalizowały umowy zbycia spółek telekomunikacyjnych polskiego holdingu. Strony przedłużyły ważność listu intencyjnego do 30 kwietnia. (s.25)