Czwartkowy Przegląd Prasy

Napster chce zapłacić firmom fonograficznym miliard USD w zamian za wycofanie przez nie pozwu o łamanie ich praw autorskich.

GAZETA WYBORCZA

14 mld SMS-ów

Na początku tego roku telefony komórkowe miało na świecie 691 mln osób, z czego 289 mln w Europie Zachodniej i 219 mln w Azji, a 109 mln w USA i Kanadzie. Finlandia i Szwecja nie są już najbardziej skomórkowanymi społeczeństwami na świecie. Wyprzedziły je Islandia i Austria, gdzie 80% mieszkańców ma już telefon komórkowy. Dane te przedstawiono na dorocznym kongresie telefonii komórkowej GSM w Cannes. Najwięcej telefonów komórkowych działa w systemie GSM. Wzrost telefonii komórkowej jest coraz wolniejszy, głównie z powodu nasycenia najważniejszych rynków na świecie. Niespodziewane triumfy święcą SMS-y, uważane dotąd za usługę marginalną. Tylko w grudniu ub.r wysłano ich na świecie 14 mld, a za trzy lata ma być wysyłanych 100 mld SMS-ów miesięcznie. (s. 20)

Reklama w komórce

Abonenci sieci komórkowej Era GSM od kwietnia br. będą mogli taniej rozmawiać, pod warunkiem, że zechcą słuchać reklam przez telefon. Będzie to pierwsza tego typu usługa w Polsce, a na świecie tylko siedem sieci komórkowych oferuje tańsze rozmowy przerywane reklamami. Obecnie trwają testy usługi. Dostawcą oprogramowania jest szwedzka firma Iquity. Z badań przeprowadzonych przez Erę GSM wynika, że 92% ankietowanych abonentów wyraziło zainteresowanie usługą i godzi się na wysłuchiwanie reklam. (s. 21)

Miliard od Napstera

Napster chce zapłacić firmom fonograficznym miliard USD w zamian za wycofanie przez nie pozwu o łamanie ich praw autorskich. Napster jest gotów płacić pięciu największym wytwórniom płytowym 150 mln USD przez kolejne pięć lat. Dodatkowe 50 mln USD rocznie dostawałyby do podziału między siebie mniejsze wytwórnie. Z pieniędzy otrzymanych od Napstera firmy fonograficzne miałyby same opłacać wykonawców i autorów piosenek kopiowanych z serwerów firmy. (s. 23)

PRAWO I GOSPODARKA

Instytucjonalny boom

Prezesi firm z całego świata ankietowani w dorocznym badaniu Global CEO Survey przez firmę consultingową PriceWaterhouseCoopers spodziewają się silnego rozwoju sektora instytucjonalnego biznesu elektronicznego. Prawie 1/3 szefów spółek instytucjonalnych jest zdania, że biznes elektroniczny nie miał żadnego wpływu na ich firmy. Zdaniem Jamesa J. Shiro, prezesa PwC, dążenie do poprawienia wydajności i efektywności łańcuchów dostaw wprowadzi e-biznes do sektora B2B. (s. 6)

Nadszedł czas na handel

YoYo uruchomi na swoich stronach platformę handlową typu business to consumer. Za jego pośrednictwem użytkownicy Sieci będą mogli korzystać z usług takich sklepów internetowych jak merlin czy vivid. Prowadząca portal Internet Idea podpisała już umowy z czterema kontrahentami. Uruchomienie platformy ma poprawić notowania YoYo na rynku portali horyzontalnych. Spółka poszukuje również inwestora strategicznego. (s. 6)

Internet i inwestor

LG Petro Bank zamierza w czerwcu br. uruchomić niezależny podmiot zajmujący się wyłącznie bankowością elektroniczną. Będzie on działał w ramach struktur LG Petro, ale będzie świadczył zupełnie inne usługi. Internetowy projekt, nad którym prace są obecnie zaawansowane w 70% ma być konkurencyjny wobec wirtualnego mBanku. (s. 9)

PULS BIZNESU

Lycos Poland jest już w rejestrze

W Warszawie została zarejestrowana spółka Lycos Poland, której właścicielem jest amerykańsko-niemiecki potentat internetowy portal Lycos. Lycos rozważał różne opcje wejścia na nasz rynek, w tym przejęcie istniejącego serwisu (rozmowy prowadzone były m.in. z Interią). Jednak zamiast spektakularnych przejęć Lycos po cichu zdobywa przyczółki. Zawarł już umowę z firmą Link, która posiada prawa i hostuje domenę lycos.pl (obecnie następuje z niej przekierowanie na niemiecką część portalu lycos.de). (s. 8)

PARKIET

Rośnie strata Linuxa

W związku z większymi niż zakładano stratami, Linux Systems - producent PC-tów działających pod Linuxem, zwolni 25% załogi. Spółka osiągnie próg rentowności najwcześniej w październiku 2002 r. Strata firmy w II kwartale roku obrachunkowego wyniosła 31,4 mln USD, czyli 28 centów na akcję. Jest to o 2 centy na walor więcej niż zakładano. Strata spółki powiększy się jeszcze w III kwartale. Przyczyn tej sytuacji upatruje się w braku zamówień z sektora spółek internetowych. (s. 7)