Czego świadomi nie jesteśmy...

Badania przeprowadzone przez pracowników Uniwersytetu w Pensylwanii (USA) potwierdzają duży poziom nieświadomości użytkowników Internetu z zakresu bezpieczeństwa użytkowania sieci i ochrony prywatności.

Zorganizowana pod nazwą "Open to Exploitation: American Shoppers Online and Offline" akcja miała na celu sprawdzenie wiedzy amerykańskich klientów (zarówno tych kupujących w sieci jak i w tradycyjch sklepach) na temat bezpieczeństwa dokonywanych transakcji i legalności praktyk sprzedawców.

Na potrzeby badań online zwrócono się do 1,5 tys. dorosłych użytkowników Internetu, którym zaproponowano rozwiązanie testu złożonego z 17 pytań. Zakres tematyczny obejmował zagadnienia polityki ochrony prywatności zbieranych danych, bezpiecznych zakupów, zagrożeń ze strony internetowych oszustów, itp.

Średnia dobrych odpowiedzi uczestników testu wyniosła 7 (na 17 pytań). Konkludując, autorzy badań stwierdzili, że 75 proc. badanych błędnie sądzi, że posiadanie przez daną witrynę określonej polityki ochrony prywatności, zwłaszcza w zakresie przetwarzania danych klientów, gwarantuje tajność tych informacji i zapewnia, że nie są one udostępniane innym podmiotom. Badania wykazuja ponadto, że niemal połowa respondentów (49 proc.) nie potrafi rozpoznać "phishingu", czyli próby wykradzenia cennych danych od użytkowników Internetu (np. numery kart kredytowych, hasła, loginy, itp.). Większość badanych (68 proc.) nie zna również żadnej z nazw amerykańskich firm i agencji (np. Equifax, Experian, TransUnion) zajmujących się identyfikacją i zapobieganiem kradzieży numerów kart kredytowych.