Czego boją się prezesi firm technologicznych

Najważniejsze potencjalne zagrożenia dla firm technologicznych to zaostrzona konkurencja i wyścig po najlepszych pracowników - wynika z badania PricewaterhouseCoopers z serii "Technology Executive Connections".

Badanie "Gotowość na zmiany w branży technologicznej" to pierwsza część cyklu badań, zatytułowanych "Technology Executive Connections". Pierwsze badanie obejmowało ankietę wśród 126 menadżerów ds. technologii w 34 krajach.W pierwszym z planowanej serii badaniu uczestniczyli menedżerowie firm technologicznych z całego świata. Większość z nich obawia się intensywnej konkurencji ze strony działających już przedsiębiorstw oraz podmiotów, które dopiero powstają. Zaostrza się także walka o utalentowanych pracowników.

Zdaniem większości respondentów największy wpływ na ich firmy w najbliższej dekadzie będzie miała konwergencja usług cyfrowych i ekspansja gospodarcza w Indiach, Chinach i Europie.

Z wypowiedzi respondentów wynika, że zawrotne tempo zmian w branży technologicznej charakterystyczne dla lat 90. nieco spadło. Coraz więcej menedżerów uważa, że ich firmy są w stanie nadążać za zmianami, ewoluować w zależności od potrzeb i dobrze prosperować. Chcąc skorzystać z zachodzących zmian, firmy technologiczne muszą zarządzać zmieniającymi się zagrożeniami poprzez elastyczne strategie, modele biznesowe i kulturę organizacyjną. Kluczowym sposobem na uzyskanie dostępu do nowych technologii i pomysłów jest partnerska współpraca z innymi firmami technologicznymi. Natomiast niezmiennie najważniejszą przyczyną zmian w firmach jest odpowiedź na ewoluujące potrzeby klientów.

Dla 48% przedstawicieli badanych firm największym zagrożeniem jest konkurencja ze strony dużych firm. Dla 42% najważniejsze jest pozyskiwanie nowych pracowników i zdobywanie wiedzy i doświadczenia, a 31% obawia się nowych konkurentów.

"Branża technologiczna przystosowała się do zmian prawdopodobnie lepiej niż jakakolwiek inna. Jednakże nasza ankieta pokazuje, że menedżerowie wciąż napotykają nowe wyzwania: sterowanie kierunkiem zmian, które stanowią odpowiedź na potrzeby klientów; tworzenie aliansów firm, którym łatwiej poradzić sobie z coraz bardziej złożonymi problemami; a także znajdowanie najlepszych ludzi, którzy są w stanie pomóc firmom w realizacji ich celów" - powiedział Kenny Fraser, globalny lider zespołu ds. optymalizacji wyników w sektorze technologii.

Badanie z polskiego punktu widzenia skomentował Piotr Świątek -przedstawiciel zespołu ds. sektora technologii, telekomunikacji, mediów i rozrywki PricewaterhouseCoopers: "Wyniki przeprowadzonego badania wskazują drogę do sukcesu także dla polskich przedsiębiorstw z sektora technologicznego.

Aż 75 % respondentów globalnego badania zgadza się ze stwierdzeniem, że to mniejsze organizacje mają większe szanse na opracowanie przełomowych produktów lub modeli biznesu. Taki wynik pokazuje, że nadal w tym ciągle zmieniającym się sektorze duże szanse mają przedsiębiorstwa stosunkowo małe i średnie, do których zaliczyć trzeba dominującą większość naszych rodzimych spółek technologicznych. Oczywiście stworzenie innowacyjnego produktu nie jest możliwe bez kultury organizacyjnej cechującej się nastawieniem na klienta i jego potrzeby oraz odpowiednio dobranego kreatywnego zespołu otwartych na zmiany pracowników. Ostateczny sukces rynkowy uzależniony będzie często od zdolności do nawiązania współpracy z konkurentem dysponującym większymi zasobami oraz możliwością dotarcia do klientów także poza granicami naszego kraju, czy nawet Unii Europejskiej".

Seria "Technology Executive Connections" została przygotowana we współpracy z Economist Intelligence Unit i została ukończona w maju 2005 r. Niemal połowa firm uczestniczących w badaniu miała roczne obroty powyżej miliarda dolarów. Edycja "Gotowość na zmiany w branży technologicznej" to część pierwsza z sześciu, które zostaną opublikowane w ciągu najbliższych 18 miesięcy.