Cyfrowa prasa: chwilowa moda czy przyszłość?

Jak można kupić e-prasę?

Wydania cyfrowe gazet można kupić na kilka sposobów. Można wykupić prenumeratę wybranej i dostępnej gazety we wzbogaconym o zabezpieczenia przez nielegalnym kopiowaniem formacie PDF na jednej ze stron: Zinio.com, Newsstand.com. Podobnie w serwisie PressDisplay. Istnieje jeszcze szereg mniej popularnych serwisów jak qMags.com.

Pressdisplay oferuje ponad 200 tytułów z ponad pięćdziesięciu krajów. Zinio publikuje około 100 tytułów, NewsStand - 65. Jak widać z pierwszej dziesiątki serwisu Zinio, największym wzięciem cieszą się pisma o profilu technologicznym. Wszystkie tytuły są sprzedawane po atrakcyjnej cenie. Najpopularniejszy BusinessWeek można w Zinio.com kupić o 82% taniej niż w tradycyjnej dystrybucji. Serwis ten nie dysponuje polskimi czcionkami, stąd nie oferuje polskich tytułów.

Treści sprzedawane są również w wersji HTML. Serwis KeepMedia.com oferuje za 4,95 USD miesięcznie nieograniczony dostęp do artykułów ze 140 dzienników i magazynów. Prenumeratorzy mogą przeczytać artykuły nawet dwunastoletnie obok tych najświeższych, a treści są personalizowane, co w tym wypadku znaczy tyle, że serwis sam podsuwa artykuły o treści zbliżonej do już przeczytanych. Główną zaletą takiego serwisu jest to, że klient może wybrać dokładnie to, co ma ochotę przeczytać i nie musi kupować stosu czasopism, by zapoznać się z treścią kilku artykułów, które go interesują. Jest to usługa popularna szczególnie wśród ludzi, którzy nie czytują tylko jednego tytułu prasowego, lecz wybierają teksty z wielu czasopism z dziedzin, które ich interesują, a przy tym korzystają z prasy wielojęzycznej, której dostępność w danym kraju jest zawsze ograniczona.

Wall Street Journal ma swoją internetową wersję, jak masa innych tytułów, która jest dostępna po opłaceniu prenumeraty. Roczny dostęp do treści publikowanych przez ten dziennik kosztuje 79 USD. Wall Street Journal online ma 290,412 tys.cyfrowych prenumeratorów, w porównaniu do 1,8 mln prenumeratorów papierowych wydań tygodnika. Oczywiście nie wszystkie tytuły oferują swoje cyfrowe edycje w płatnej prenumeracie. Przykładowo New York Times oraz Washington Post pozwalają na bezpłatne korzystanie ze swoich treści.

Poza tym jest jeszcze szereg witryn, które oferują swoje zasoby na zasadzie Pay-Per-View, czy Pay-Per-Article, czyli płaci się jedynie za przeczytany tekst. W tej chwili, w Polsce płatności najczęściej uiszcza się wysyłając Premium SMSa, lub korzystając z usług internetowych banków jak Inteligo i mBank czy z karty Visa.

Pierwsza dziesiątka najlepiej sprzedawanych tytułów na platformie Zinio.com z dnia 30 listopada 2004

1. BusinessWeek

2. US News & World Report

3. Digital Camera World

4. Popular Science

5. PC Magazine

6. Sporting News

7. PC WORLD

8. Pocket PC

9. Computer Shopper

10. Electronic Gaming Monthly