Cyberprzestępstwa powodują miliardowe straty

Ponad dwie trzecie brytyjskich przedsiębiorstw zadeklarowało, że były ofiarami cyberprzestępczości w minionym roku i zostały narażone na ogromne straty. Najczęściej wymienianymi skutkami działania przestępców okazały się przestoje w pracy, utrata klientów, awarie systemów.

Raport na temat cyberprzestępczości w Wielkiej Brytanii przygotował National Hi-Tech Crime Unit (NHTCU). Autorzy opracowania poprosili o opinię 201 dużych i średnich przedsiębiorstw. Aż 83% z nich wskazała, że w ostatnim roku była poligonem dla działań przestępców. Najczęściej uskarżano się na ataki wirusów, nielegalne wykorzystanie Internetu przez pracowników firm. Te działania przyniosły brytyjskim firmom straty w wysokości 195 mln funtów.

NHTCU wskazało, że straty są o wiele wyższe, ponieważ w badaniu nie uwzględniono małych przedsiębiorstw (stanowiących 90% działalności biznesowej Brytyjczyków). Tym samym ogólna wysokość kosztów poniesionych z powodu działalności przestępców oszacowana została na kilka miliardów funtów.

”Pomimo tego że jest jeszcze za wcześnie, by podawać dokładną wysokość strat, wszystko wskazuje na to, że będą to kwoty rzędu miliardów funtów” - powiedział Len Hynds, szef NHTCU.

77% badanych firm wskazało, że w zeszłym roku stało się ofiarami „epidemii” wirusów. Jedna z firm dodała, że w zeszłym roku przestępcy przeprowadzili na nią 256 ataków. Z kolei 17% przedsiębiorstw zaznaczyło, że było ofiarami oszustw internetowych, a 11% ucierpiało z powodów kradzieży cenny danych.

Co ciekawe, raport wskazuje, że najwięcej przestępców pochodzi z krajów Europy Wschodniej. Len Hynds zaznaczył, że oszuści z byłych państw bloku wschodniego nie mogą już dłużej czuć się bezkarnie.