Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Co się sprawdza w polskim e-commerce - raport Biznes 2.0

Kolejny, przedstawiający krajobraz polskiego e-commerce, raport ujrzał światło dzienne. Tym razem autorzy zwrócili uwagę na najpopularniejsze narzędzia i rozwiązania wykorzystywane w wybranych polskich sklepach internetowych. Badanie przeprowadzono metodą ilościową i jakościową.

Celem badania przeprowadzonego przez Biznes 2.0 przy współpracy z Contium, Divante oraz Instytutem Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International, było "zdobycie wiedzy na temat tego, jakie są faktycznie najważniejsze czynniki sukcesu i porażki biznesu internetowego". Autorzy w raporcie pt. "Co działa w polskim e-commerce" przedstawiają najpopularniejsze narzędzia i rozwiązania wykorzystywane w branży w zakresie m. in. budowy strony www, IT, marketingu i logistyki.

Badanie przeprowadzono za pomocą metody ilościowej (ankiety wypełniło 143 przedstawicieli sklepów internetowych z różnych branż) oraz jakościowej (przeprowadzono indywidualne, pogłębione wywiady z 12 wybranymi osobami reprezentującymi sektor e-commerce). Jak podkreślają autorzy raportu, badania nie należy traktować jako reprezentatywnego dla ogółu właścicieli przedsiębiorstw e-commerce w Polsce, jego wyniki stanowić mogą jednak podstawę do porównania doświadczeń, a także dać przegląd rozwiązań wykorzystywanych w sklepach internetowych.

Z badania wynika, że najczęściej wykorzystywanym narzędziem na stronie www sklepu internetowego jest newsletter (74% wskazań), a także komentarze i opinie (70%) oraz bezpłatna dostawa (62%) warunkowana jednak spełnieniem konkretnych warunków (suma zamówienia, miejsce zamieszkania). Wśród innych narzędzi wymieniano: promocje czasowe i inne, "poleć znajomemu", bloczek bestsellery, produkty podobne oraz narzędzia komunikacji bezpośredniej: livechat i gadu-gadu (42%). Spośród wymienionych narzędzi - zdaniem respondentów - największy wpływ na sprzedaż w sklepie ma darmowa dostawa, a także komentarze i opinie klientów oraz promocje czasowe. Najmniejsze znaczenie ma zaś opcja "poleć znajomemu" oraz, co ciekawe - livechat i gadu-gadu.

Przy tworzeniu sklepu internetowego znacząca część firm, które wzięły udział w badaniu korzysta z komercyjnych rozwiązań "pudełkowych" (stosuje je 45% podmiotów). Niekomercyjne rozwiązania open source wykorzystuje 21%, nieco mniej badanych (19%) stawia na dedykowane platformy komercyjne. Z własnych rozwiązań korzysta ok. 15% sklepów. Większość sklepów nie planuje migracji do innej aplikacji, a także nie jest zainteresowana mobilną wersją sklepu internetowego.

Jeśli chodzi o narzędzia promocji to najbardziej popularną formą zdobywania klientów jest marketing w wyszukiwarkach (SEO), który stosowany jest zarówno na początku działalności sklepu, w chwili obecnej, jak i obecny jest w planach na przyszłość. Popularne są też aukcje i porównywarki cen.

Co się sprawdza w polskim e-commerce - raport Biznes 2.0

Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Biznes 2.0

Marketing sklepów internetowych, które wzięły udział w badaniu opiera się przede wszystkim na mailingach (59% wskazań). Popularne jest również wykorzystanie działań NET PR Synergy, które oparte są na zarządzaniu komunikatami PR w sieci w oparciu o pozycjonowanie (27% wskazań). Ok. 20% sklepów prowadzi różnego rodzaju konkursy internetowe. Poniżej 8% korzysta z biura prasowego online.

Autorzy raportu zwrócili też uwagę na rozwiązania magazynowo-logistyczne. Okazuje się, że 80% sklepów posiada własny magazyn. Co ciekawe, zaledwie połowa respondentów przyznaje, że stany magazynowe są widoczne online dla klientów. Czas realizacji zamówienia kształtuje się w granicach 2-3 dni.

Co się sprawdza w polskim e-commerce - raport Biznes 2.0

Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Biznes 2.0

Raport "Co działa w polskim e-commerce" może nie dostarcza odkrywczych i rewolucyjnych wniosków w sensie ilościowym i statystycznym, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na "jakościowy" element badań, który wnosi ciekawą wiedzę i informacje dotyczące konkretnych przypadków i doświadczeń wybranych sklepów internetowych.

Kompleksowa analiza polskiego rynku e-commerce w okresie spowolnienia gospodarczego, a także premiera raportu "E-commerce 2009" opracowanego przez Internet Standard odbędzie się podczas konferencji <b>"e-commerceStandard 2009. Strategie na kryzys"</b>, na którą zapraszamy w dniach 17-18 września 2009 r.

Szczegóły konferencji dostępne są na stronie konferencji