Co potrafi i do czego służy Google+?

Co potrafi i do czego służy Google+?

Google+ Pages, jak promować swoją firmę

Na początku istnienia portalu osoby, które były głównie zainteresowane działalnością marketingową na Google+ nie mogły liczyć na takie ułatwienia jakie oferuje Facebook pod postacią FanPage’ów. Na portalu próżno było szukać funkcji, które pozwoliłyby umieścić stronę własnej firmy, a tym bardziej ją promować. Niektóre z nich, jednak od razu chciały wykorzystać pojawienie się nowej platformy społecznościowej.

Pierwszą kampanią reklamową była kampania zrealizowana przez izraelską agencję kreatywną PH. Creative, która w zaledwie dzień po powstaniu portalu ogłosiła, że będzie rozdawać zaproszenia na Google+. Internauci czekający na uzyskanie dostępu do portalu, zwrócili się o zaproszenie właśnie do agencji. W zaledwie kilka dni PH. Creative zdobyło kilkanaście tysięcy znajomych, którzy mieli tylko jednego znajomego - agencję kreatywną. W kręgach swoich użytkowników agencja udostępniała swoje portfolio oraz informacje dotyczące firmy.

Do 7 listopada 2011r. większość użytkowników, która chciała promować swoją firmę na Google+, wykorzystywała do tego profile prywatne. Niemal równolegle z powstaniem portalu zaczęły pojawiać się strony "firmowe" prowadzone najczęściej pod nazwiskiem osoby zarządzającą daną organizacją, niestety możliwość promowania swojej działalności przez taki profil były bardzo ograniczone. Google poprosił nawet o zaprzestanie uruchamiania stron firmowych na portalu i obiecał w przyszłości rozwiązać ten problem, dochodziło nawet do przypadków, kiedy zawieszano działanie profili firmowych zakładanych jako prywatne.

Pierwsze strony firmowe uruchomione na platformie to przede wszystkim strony partnerów Google i dużych korporacji takich jak Pepsi, czy Toyota. W Polsce największa popularnością cieszą się strony: Antyweb.pl, FilesTube.com oraz Niebezpiecznik.pl.

Same profile firmowe na pierwszy rzut oka nie różnią się bardzo od zwykłego profilu. Strona firmowa posiada te same funkcje co zwykły profil, tzn. może grupować znajomych, klientów czy też pracowników w kręgi oraz komunikować się z nimi za pomocą grupowych video chatów. Google wprowadziło jednak kilka funkcji charakterystycznych tylko dla profili firmowych. Po pierwsze strona firmowa nie może dodać jako pierwsza klientów do kręgu. Może to zrobić tylko jeśli dany użytkownik dodał ją już do swojego kręgu. Dla użytkowników portalu jest to jego zaleta, strony nie mogą wysyłać użytkownikom wiadomości, dopóki oni sami im na to nie zezwolą.

Google+ a wpływ na SEO

Większość osób prowadzących strony firmowe na Google+, zastanawia się czy +1 będzie miało w przyszłości wpływ na pozycjonowanie danej stronie w wynikach wyszukiwania. Według Marcina Kordowskiego z K2 Search obecnie +1 pełni taką sama funkcję jak facebookowe "lubię to!" i trudno określić czy w przyszłości uda mu się pełnić w tym zakresie większą rolę.

Przycisk +1 można zintegrować ze stroną danej organizacji, tak aby osoba odwiedzająca stronę mogła natychmiast ja ocenić lub też przenieść się na profil firmy na Google+. Innym sposobem na wyszukanie strony firmowej na portalu jest funkcja Direct Connect, która prosto z wyszukiwarki przenosi użytkownika na profil w serwisie społecznościowym. Wystarczy przed nazwą firmy postawić "+".

Google+ oferuje także lepsze narzędzia do analizy statystyk prowadzonej strony, przede wszystkim dzięki funkcji Ripples. Funkcja ta to graficzna interaktywna wizualizacja publicznie udostępnionych wpisów, dzięki niej administrator strony ma możliwość śledzenia jak udostępnione przez niego treści rozprzestrzeniają się w sieci. Udostępniona jest także wiedza na temat tego kto najszybciej i najskuteczniej rozprowadza udostępniane treści i jakie komentarze pojawiają się po ich publikacji.

Według Aleksandra Winciorka, dyrektora działu badań i strategii w agencji reklamowej Heureka, osoby jeszcze niezdecydowane w sprawie utworzenia profilu firmowego, powinny się na to zdecydować. Mimo że na razie dostępne są jedynie podstawowe funkcje, a portal nadal się rozwija, można śledzić jego zmiany i oswajać się z jego funkcjonalnościami.

Ponadto Google faworyzuje w wynikach wyszukiwania strony firmowe Google+, strona firmy pojawia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Dlatego też mimo jeszcze stosunkowo małej liczby użytkowników na portalu, warto zaistnieć na Google +. W kwestii promowania swojej firmy portal Google +, nie posiada wielu funkcji dedykowanych specjalnie takiej działalności. Do tej pory zakazuje on angażowania się w promocje, nie posiada dostępu do aplikacji czy możliwości zorganizowania konkursów.